Project/Area Number |
17K18232
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Social psychology
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | Baika Women's University (2019-2020) Kansai University of International Studies (2017-2018) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 119番通報 / 緊急通報 / コミュニケーション / 通信指令 / 緊急事態 / 安全 / 質問紙調査 / 心理学実験 / 迅速性 / 正確性 / 対人コミュニケーション |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted a study on the psychological mechanism of firefighting dispatchers and citizens in the emergency call (119). A questionnaire survey for dispatchers showed that skills to communicate smoothly with the caller are important, which affects job satisfaction and mental health. In addition, experiments that simulated emergency call reports show that it is important for citizens to have knowledge of the procedure for reporting in advance in order to accurately and quickly carry out communication for 119.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
119番通報を受信する通信指令業務は市民の安全に直結する重要な業務であり、通信指令員と市民との緊急事態におけるコミュニケーションでもある。しかしながら、119番通報のコミュニケーションのメカニズムはこれまでに学術的な知見が不足していた。本研究によって、消防機関と市民の双方に、円滑な119番通報を実現するために重要となる要因を見出した。市民の安全の実現と、緊急事態におけるコミュニケーション行動のメカニズムの解明という、社会的意義と学術的意義との両面において重要な寄与をするものとなった。
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