• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study of the supporting effects of vertical leadership on teachers' distributed leadership effectiveness

Research Project

Project/Area Number 17K18314
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social psychology
Educational psychology
Research InstitutionShujitsu Junior College

Principal Investigator

Kamada Masafumi  就実短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (10610040)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords分散型リーダーシップ / 校長のリーダーシップ / エンパワリングリーダーシップ / 学校組織 / コミットメント / 共有リーダーシップ / 尺度作成 / 教員の自律性 / エンパワメント / 垂直型リーダーシップ / 学校改善 / 組織市民行動 / 学校組織マネイジメント / エンパワーメント / 組織風土 / 制御焦点 / 教員集団 / 自律性
Outline of Final Research Achievements

Distributed leadership theories focus on the contributions of ordinary individuals and not necessarily those of one formal leader. Across the world, the effectiveness of distributed leadership has received a great deal of attention; however, few empirical studies on Japanese schools have been conducted.
This study addresses three key points. First, we review the extant literature and organize the concepts related to the phenomenon of distributed leadership to determine the practical implications. Next, we develop a valid, reliable, and simple scale for measuring teacher cognition in relation to group properties in their daily work. Finally, we assess the effectiveness of distributed leadership as well as the interactive effects of principals' empowering leadership styles. These studies indicated that leadership styles employed by the principal could enhance the effectiveness of distributed leadership, in accordance with teachers' cognition of their autonomy and mental health.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理論研究と2つのインターネットリサーチ,2つの質問紙調査を実施した。理論研究では,先行研究における分散型リーダーシップの形態の相違点を指摘し,類型化して概念整理を試みた。2018年度に,教員を対象にインターネット調査(n=600)・質問紙調査(n=362)を実施し,19項目からなる分散型リーダーシップ尺度(DLI)を開発した。2019年度には,インターネット調査(n=950)・質問紙調査(n=174)を行い,教員の自発性や心理的ストレス反応と,分散型リーダーシップ・校長によるエンパワメントとの関連を検討した。簡易的に実施可能な心理尺度が開発されたことで,実証知見を蓄積する足掛かりが示された。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 学校における分散型リーダーシップ理論に関する小展望2019

    • Author(s)
      鎌田 雅史
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 48 Pages: 105-118

    • NAID

      40021834167

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 組織市民行動の副次的な反作用に関する理論的考察2017

    • Author(s)
      鎌田 雅史
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 47 Pages: 157-167

    • NAID

      120006535424

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校組織の分散型リーダーシップ測定尺度の開発2019

    • Author(s)
      鎌田 雅史・三沢 良
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(1) ―教員の多忙感に及ぼす緩衝効果の検討―2019

    • Author(s)
      鎌田 雅史・三沢良
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校組織における分散型リーダーシップの効用(2) ―労働時間とストレス反応の関係における緩衝効果―2019

    • Author(s)
      三沢 良・鎌田 雅史
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 分散型リーダーシップが教育相談の定着化に及ぼす影響 ~専門的な学習共同体(PLC)認知を媒介として~2019

    • Author(s)
      鎌田 雅史
    • Organizer
      学校心理士会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 校長によるエンパワーメントリーダーシップが教員による組織市民行動に及ぼす効果2018

    • Author(s)
      鎌田雅史 三沢良
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校組織における教員の組織市民行動に関する研究Ⅲ2018

    • Author(s)
      鎌田雅史
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員による自律的貢献を促す学校組織特性Ⅰ2017

    • Author(s)
      鎌田 雅史
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員による自律的貢献を促す学校組織特性Ⅱ2017

    • Author(s)
      鎌田 雅史
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi