• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Correctional Treatment of Japanese Language Education for Foreign Inmates

Research Project

Project/Area Number 17K18494
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Literature, Linguistics, and related fields
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Miyazaki Satoshi  早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (90298208)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords日本語教育 / 移民政策 / 外国人被収容者 / 言語政策 / 外国人受刑者 / 矯正処遇 / アウトリーチ / 市民リテラシー / 移民社会 / 専門分野 / サスティナブル / 多文化共生社会 / 法務省成人矯正課
Outline of Final Research Achievements

"Japanese-language-education program practice research for the reform treatment to a foreign inmates" which is a research topic. In Japan, the improvement of the program which makes communication with an inmate carry out smoothly and raises treatment capability was aimed at to the personnel called the prison officer and judicial-affairs instructor who manage the foreign inmate of the prison which is a correctional institution, and the reformatory which is correctional education institutions. Important foreigner policy construction was tried during the research from a viewpoint of Japanese-language-education both sides to reform treatment and treatment environmental management with the Ministry of Justice Correction Bureau adult reform division and the boy reform division. Although the treatise and a society announcement were able to be made the result based on such a result, I would like to aim at a program improvement for an overseas reform treatment program to reference from now on.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この成果は、令和2年7月6日に開設される、外国人在留支援センター(通称FRESC)の業務向上にも生かされるものと思われる。FRESCは、留学生の受入れ促進・就職,高度外国人材の受入れ促進、外国人や家族の人権擁護、法律トラブルの相談、査証相談、労働基準・労働安全衛生、地方を含む外国人の雇用促進等に対する支援などの施策を、一括して実施することにより、効果的・効率的な支援を行う施設であるが、今後増加する外国人の、さまざまな諸課題を解決する上で、コミュニケーションスキル向上をめざした日本語教育の意義は、ますます高まるものと思われる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 連続性(articulation)と持続性(sustainability)からとらえた言語教育政策:アウトリーチ型日本語教育支援から考える留学生日本語教育2017

    • Author(s)
      宮崎里司
    • Journal Title

      グローバル視点下における留学生日本語教育研究論文集

      Volume: 3 Pages: 8292-8292

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ヨーロッパ市民のための言語文化リテラシーとヨーロッパ言語共通参照枠2017

    • Author(s)
      宮崎里司
    • Journal Title

      『日本が示すことばの政策:サスティナブルな移民社会・言語教育をめざして』

      Volume: 1 Pages: 4860-4860

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 介護関連在留資格と日本語教育の強化2019

    • Author(s)
      宮崎里司
    • Organizer
      大学日本語教員養成課程研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi