• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Towards a New Frontier in " Education Economics" -an Approach Based on International Trade Theory-

Research Project

Project/Area Number 17K18555
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Economics, Business Administration, and related fields
Research InstitutionSaitama University (2022)
Reitaku University (2017-2021)

Principal Investigator

Nagata Masahiro  埼玉大学, 人文社会科学研究科, 名誉教授 (50261871)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀江 未来  立命館大学, 国際教育推進機構, 教授 (70377761)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsグローバル・ランキング / 教育経済学 / 国際経済学 / 高等教育 / 実証分析 / オンライン学習 / サービス貿易 / 留学 / 高等教育の国際化 / 大学グローバル・ランキング
Outline of Final Research Achievements

The study on the internationalization of higher education has been conducted so far mainly by pedagogists, and there has been little analysis within the framework of economics. In this research, internationalization of higher education was attempted through the analysis of the international economics framework.
In 2019, we held an international symposium entitled "Global University Rankings and the Future of Japanese Universities", and invited Professor Ellen Hazelkorn, a prominent scholar on the internationalization of higher education as a keynote speaker. The data on the international mobility of students has been greatly affected by COVID-19 since 2020. So, as an alternative analysis, an empirical and quantitative study on the effects of online English learning was conducted, which is essential for many students to study abroad. The research results have already been published as a paper.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等教育の国際化や大学のグローバル・ランキングの問題の研究に関しては、その多くは教育学の専門家による分析であり、経済学的な枠組みで捉える試みは国際的にも少ない。本研究の成果は、ランキングや高等教育の国際化問題の評価に新たな視点を与えるものである。
すでに日本でもスーパーグローバル大学創成支援事業などで、資金配分の評価項目ないしは目標にグローバル・ランキングが使われるようになってきている。しかし、なし崩しのように実態だけが先行すれば、高等教育そのものを歪めかねない。本研究によって得られた成果は、学術面の貢献に加えて政策面での資料としても貢献するものと考えられる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ダブリン工科大学高等教育政策研究ユニット(HEPRU)(アイルランド)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] DAAD(ドイツ学術交流会)/カッセル大学(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] マンツーマン型オンライン英会話学習がTOEICスコアに 与える効果の定量的分析2022

    • Author(s)
      永田雅啓
    • Journal Title

      Reitaku International Journal of Economic Studies

      Volume: Vol.29, No.1 Pages: 12-23

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] グローバル・ランキングと高等教育の再構築:世界クラスの大学をめざす熾烈な競争2018

    • Author(s)
      エレン ヘイゼルコーン著( 永田 雅啓、アクセル カーペンシュタイン 共訳)
    • Total Pages
      434
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028168
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 国際シンポジウム「グローバル・ランキングと日本の大学の将来」】(1/31東京)

    • URL

      https://www.jafsa.org/outreach/support/entry-1287.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] グローバル・ランキングと日本の大学の将来2019

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi