Project/Area Number |
17K18600
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology and related fields
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Research Institution | Institute of Developing Economies, Japan External Trade Organization |
Principal Investigator |
Sato Hiroshi 独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 研究推進部, 上席主任調査研究員 (50403613)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小林 かおり 椙山女学園大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (00782781)
田崎 智宏 国立研究開発法人国立環境研究所, 資源循環・廃棄物研究センター, 室長 (10353541)
大野 敦 立命館大学, 経済学部, 准教授 (20432726)
下田 恭美 早稲田大学, 社会科学総合学術院, 准教授(任期付) (30746483)
関根 久雄 筑波大学, 人文社会系, 教授 (60283462)
浜本 篤史 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 准教授 (80457928)
原田 優也 沖縄国際大学, 産業情報学部, 教授 (90352476)
佐藤 幸人 独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 研究推進部, 部長 (90450460)
中村 まり 独立行政法人日本貿易振興機構アジア経済研究所, 地域研究センター南アジア研究グループ, 研究員 (70450509)
久保田 利恵子 国立研究開発法人国立環境研究所, 資源循環・廃棄物研究センター, 研究員 (60793247)
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Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | コンビニエンスストア / 物流の近代化 / POSシステム / SQC(サービス、品質、清潔さ) / フランチャイズシステム / ドミナント戦略 / パパママストア / eコマース / コンビニ / 現地化 / 文脈化 / 中食 / 屋台 / コンビニ化 / マクドナルド化 / 貧困削減 / 流通の近代化 / 小売りの近代化 / 日本型 / クール・ジャパン / 小売業 / 物流革命 / 日本型コンビニ / 消費社会 / 流通 / 小売り |
Outline of Final Research Achievements |
Japanese Style convenience store is a kind of mutant resulted by several business innovations experienced in Japan after it was imported from the United States in 1973. J-style convenience stores are now spreading through East and South-East Asian countries. Like "MacDonaldization" in fast food chain system, Convenience store prevailing uniformed, standardized business style through Asia. However, each country has its own economic and social context. Therefore, J-Style convenience store is changing its style in response to those economic and social contexts. Although its orientation for modernization of logistics and computerization are common, variety of "Asian Style convenience stores" are emerging.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日系企業によるコンビニエンスストアのアジア展開は、アジア途上国の物流の近代化、消費者に提供する利便性の向上に寄与することは間違いない。しかしながら、各国の経済・社会状況に応じて「日本型コンビニ」の「現地化」は不可欠であり、その過程で既存の小売業や社会規範などをできる限り損なわない形での最適化、文脈化の努力も求められる。 また、市場獲得競争の面が強調される商業行為ではあるものの、SDGs(国連持続可能な開発目標)の時代においては、日本企業にも率先して「社会課題解決」「公共性との両立」といったコンビニエンスストアの潜在力を発揮することが求められ、本研究はそのための基礎的な情報を提供している。
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