• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of course evaluations based on automatic classification of free descriptions and their comprehensive use for educational improvement at universities

Research Project

Project/Area Number 17K18607
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

MATSUKAWA Hideya  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (50379111)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 和弘  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (30397921)
串本 剛  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60457835)
川面 きよ  帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (20782064)
大山 牧子  大阪大学, 全学教育推進機構, 助教 (70748730)
根岸 千悠  大阪大学, 全学教育推進機構, 特任助教(常勤) (60726610)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords授業評価アンケート / 自由記述 / 自動分類 / トピックモデル / FD / IR / ソフトウエア開発 / 分析支援 / 教育改善
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to automatically classify and analyze free-text descriptions in course evaluation questionnaires, which are widely used in universities but not yet fully utilized, using machine learning, and to improve university education from various aspects through FD and IR activities using the results. In this study, we collected several hundred thousand free responses to course evaluation questionnaires from several universities in Japan, and analyzed them using a technique called topic modeling, which automatically classified each free response into more than one hundred different topics. This enabled analysis that went beyond individual classes, such as the characteristics of the topics in each subject group, and increased the possibility of grasping and improving the actual state of organized education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義は、量が膨大であるが故に分析の対象とならなかった授業評価アンケートの自由記述を、機械学習による自動分類を用いることで、分析可能な対象としたこと、実際に大量の自由記述データを収集し、分析結果の例を示したこと、それにより教育改善に対する活用の可能性の扉を開いたことと言えよう。また本研究は、大学による組織的な教育の質の改善につながるため、社会的にも意義を有すると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] オンライン授業の現状と学生の評価 ―基礎ゼミ受講者へのアンケート結果を中心に―2021

    • Author(s)
      松河秀哉,山内保典,佐藤智子,中川学,縣拓充,中村教博,串本剛,杉本和弘,渡邉文枝
    • Journal Title

      東北大学 高度教養教育・学生支援機構 紀要

      Volume: 第7号 Pages: 3-21

    • NAID

      120007016981

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analysis of the free descriptions obtained through course evaluation questionnaires using topic modeling2019

    • Author(s)
      Hideya MATSUKAWA, Makiko OYAMA, Chiharu NEGISHI, Yoshiko ARAI, Chiaki IWASAKI, Hiroshi HOTTA
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 125-137

    • DOI

      10.15077/etr.42154

    • NAID

      130007605632

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of a Software to Support Text Analyses Using Topicmodel2018

    • Author(s)
      松河 秀哉、大山 牧子、根岸 千悠、新居 佳子、岩﨑 千晶、堀田 博史、串本 剛、川面 きよ、杉本 和弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 037-040

    • DOI

      10.15077/jjet.S42025

    • NAID

      130007546365

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Analysis of Free Descriptions of Course Evaluation Questionnaires Using Topic Mode2017

    • Author(s)
      松河 秀哉、大山 牧子、根岸 千悠、新居 佳子、岩﨑 千晶、堀田 博史
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 233-244

    • DOI

      10.15077/jjet.41018

    • NAID

      130006337700

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2017-12-31
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 機械学習による授業評価の自由記述のネガポシ判定2022

    • Author(s)
      松河 秀哉 , 大山 牧子 , 根岸 千悠 , 村上 正行 , 川面 きよ , 渡辺 雄貴 , 江本 理恵 , 冨永 陽子 , 串本 剛
    • Organizer
      日本教育工学会 2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 大規模データに基づいた授業評価の自由記述分類モデルの開発2021

    • Author(s)
      松河 秀哉 , 大山 牧子 , 根岸 千悠 , 村上 正行 , 川面 きよ , 渡辺 雄貴 , 江本 理恵 , 冨永 陽子 , 串本 剛
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] トピックモデルによるテキスト分析支援web システムの開発2021

    • Author(s)
      松河 秀哉 , 大山 牧子 , 根岸 千悠 , 村上 正行 , 川面 きよ , 渡辺 雄貴 , 江本 理恵 , 冨永 陽子 , 串本 剛 , 杉本 和弘
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習済モデルを活用したトピックモデルによるテキスト分析支援ソフトウェアの開発2020

    • Author(s)
      松河 秀哉 , 大山 牧子 , 根岸 千悠 , 村上 正行 , 川面 きよ , 渡辺 雄貴 , 江本 理恵 , 冨永 陽子 , 串本 剛 , 杉本 和弘
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 授業評価アンケートの自由記述の内容と成績の関係2019

    • Author(s)
      松河秀哉、大山牧子、根岸千悠、川面きよ、串本剛、杉本和弘
    • Organizer
      日本教育工学会第35回全国大会講演論文集 pp.252-252
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業評価アンケートの自由記述における大学間の差異の検討2018

    • Author(s)
      松河 秀哉、大山牧子、根岸千悠、川面きよ、串本剛、杉本和弘
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi