• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of learning-rehabilitation based on cognitive-neurology for English dyslexia

Research Project

Project/Area Number 17K18611
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

SUGITA KATSUO  千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任教授 (40211304)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅野 由美  千葉大学, 医学部附属病院, 助教 (00400979)
松澤 大輔  千葉大学, 子どものこころの発達教育研究センター, 特任准教授 (10447302)
飯塚 正明  千葉大学, 教育学部, 教授 (40396669)
大井 恭子  清泉女子大学, 文学部, 教授 (70176816)
小宮山 伴与志  千葉大学, 教育学部, 教授 (70215408)
ホーン ベバリー  千葉大学, 教育学部, 准教授 (80595786)
宮寺 千恵  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90436262)
北 洋輔  国立研究開発法人国立精神・神経医療研究センター, 精神保健研究所 知的・発達障害研究部, 室長 (90627978)
鈴木 弘子  千葉大学, 医学部附属病院, 言語聴覚士 (90834490)
物井 尚子 (山賀尚子)  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70350527)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords発達性読字障害 / 英語読字障害 / 認知リハビリテーション / 学習リハビリテーション
Outline of Final Research Achievements

Children who were suspected English-dyslexia, were examined for screening by a evaluation method for Japanese children. In addition, we performed a reaction-time test to search for their recognition of the concept of English words in primary-school children to university students、and showed the correlation between them. As for the recognition development of English words, it reached to the plateau level in students of middle-high school.
We made a pilot trial to adults with English dyslexia by transcutaneous direct current stimulation (tDCS). The indication protocol is to be developed. We published a support guidebook for English dyslexia on the basis of these research results, and intended to make this more popular by web in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今後多く見出されると予想される英語読字障害児童に対しては、「日本児童向け dyslexia評価法」を作成した。また英語読字発達として、英語単語の読字反応時間の経年的短縮は、中学3年生でピークとなることを見出した。これらの結果を基に教師向けガイドブックを作成し教員養成の授業で活用した。今後英語教育を実施する上での、神経認知学的知見が得られた。さらにtDCS小児向け適用プロトコールを作成し、認知リハビリを活用した英語読字障害治療の魁ともなりうる。以上の成果は千葉大学図書館が実施しているレポジトリー登録をWEB上に公開し、国内教育現場でのさらなる普及が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] Brunel University London(英国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 第一言語と第二言語における“ 語彙一概念リンク"の発達 その92020

    • Author(s)
      江ケ崎萌、杉田克生、大井恭子、飯塚正明
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 68 Pages: 359-364

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「千葉大学学術成果リポジトリ CURATOR」を活用したモノグラフの出版:研究成果オープンアクセス推進への提言2020

    • Author(s)
      杉田克生、千葉明子
    • Journal Title

      千葉医学

      Volume: 96 Pages: 31-35

    • NAID

      120006842319

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害児に対する療育介入の現状と課題―療育専門機関でない医療機関の視点から―2019

    • Author(s)
      杉田克生
    • Journal Title

      脳と発達

      Volume: 51 Pages: 380-385

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本人児童向け英語読字障害のスクリーニング開発2019

    • Author(s)
      金育美、杉田克生
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 153-156

    • NAID

      120006633199

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Differential effects of high-definition transcranial direct current stimulation on verbal working memory performance according to sensory modalit.,2018

    • Author(s)
      Naka M, Matsuzawa D, Ishii D, Hamada H, Uchida T, Sugita K, Sutoh C, Shimizu E.
    • Journal Title

      Neuroscience Letters

      Volume: 687 Pages: 131-136

    • DOI

      10.1016/j.neulet.2018.09.047

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語における読字障害スクリーニングシステム開発について2018

    • Author(s)
      粉川あずさ、星野郁佳、杉田克生、杉田記代子、折原俊一
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66 Pages: 17-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 行動療法 特集:注意欠陥・多動症(AD/HD)2018

    • Author(s)
      杉田克生
    • Journal Title

      日本臨牀

      Volume: 76 Pages: 637-642

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 第一言語と第二言語における“語彙-概念リンク”の発達 その82017

    • Author(s)
      粉川あずさ、星野郁佳、杉田克生、杉田記代子、湊康志、折原俊一
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66 Pages: 351-362

    • NAID

      120006482681

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 千葉市療育センター外来診療ならびに発達支援の現状2019

    • Author(s)
      杉田克生、木下裕実、柿沼宏明、宮内厚子、久保美保、中村美樹、内田智子、松澤大輔、杉田記代子
    • Organizer
      第213回日本小児科学会千葉地方会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語読字障害児の療育支援2019

    • Author(s)
      杉田克生
    • Organizer
      第30回瀬川塾
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ASD児の社会脳発達とギフテッドの可能性に関する事例的検討2019

    • Author(s)
      杉田克生
    • Organizer
      第10回 千葉こどもの心教育医療研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 脳室周囲白質軟化症に関連した運動・発達障害に求められる療育2019

    • Author(s)
      杉田克生
    • Organizer
      第64回日本新生児生育医学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害・知的障害児の医学的知見2018

    • Author(s)
      杉田克生
    • Organizer
      平成30年度千葉大学教育学部附属特別支援学校夏季研修講座
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 生来健康な17歳男性に突然発症した脳幹梗塞2018

    • Author(s)
      坂口 純、吉田 麻里奈、石田 茂誠、五十嵐 俊次、杉田 克生、宮﨑、中村 道夫
    • Organizer
      第68回日本小児神経学会関東地方会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 新生児期における散在性点状脳出血:脳MRIによる評価とその成因2018

    • Author(s)
      藤代賢亮、藤井克則、内田智子、塩浜 直、杉田克生、坂本理恵、加藤英二、下条直樹
    • Organizer
      第60回日本小児神経学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達性読字障害児支援の現状2018

    • Author(s)
      杉田克生
    • Organizer
      第5回千葉こどもの心教育医療研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語読字障害児の療育支援システム樹立への取り組み2018

    • Author(s)
      杉田克生、粉川あずさ、金育美、ホーン・べヴァリー、松澤大輔、浅野由美、宮本清美、杉田記代子
    • Organizer
      第209回日本小児科学会千葉地方会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] High-Definition Transcranial Direct Current Stimulation (HD-tDCS) over2017

    • Author(s)
      仲 理允, 松澤 大輔, 石井 大典, 濱田 裕幸, 清水 栄司
    • Organizer
      第40回日本神経科学大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 英語読字障害支援ガイドブック第2版2020

    • Author(s)
      杉田克生
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      千葉大学子どものこころの発達教育研究センター
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 神経発達症児童への包括的治療教育プログラムガイドブック2020

    • Author(s)
      杉田克生
    • Total Pages
      54
    • Publisher
      千葉大学子どものこころの発達教育研究センター
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 英語読字障害支援ガイドブック2019

    • Author(s)
      杉田克生
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      千葉大学教育学部養護教諭養成課程 杉田研究室
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi