• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Innovation to Promote "Education for Sustainable Development (ESD)": A Comparative Study between Japan and Sweden

Research Project

Project/Area Number 17K18612
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Kitamura Yuto  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30362221)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 真久  東京都市大学, 環境学部, 教授 (00360800)
草なぎ 佳奈子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 助教 (00777873)
小貫 元治  東京大学, 大学院新領域創成科学研究科, 准教授 (20376594)
廣里 恭史  上智大学, グローバル教育センター, 教授 (40262927)
塩見 淳一郎  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (40451786)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
KeywordsESD / スウェーデン / 日本 / 教科横断 / 領域横断 / 中等教育 / 持続可能な開発のための教育 / ESD指標 / 比較研究 / 持続可能な開発のための教育(ESD) / イノベーション / サステナビリティ
Outline of Final Research Achievements

This research has revealed differences and commonalities about the ways in which schools promote "Education for Sustainable Development (ESD)" between Japan and Sweden. For this purpose, we conducted field researches at high schools in both countries. Based on our researches, we have identified that Japanese high schools tend to promote the subject-based approach while Swedish schools seem to focus more on the issue-based approach. During the period of this research grant, we have published articles in the international academic journals as well as academic books in Japanese.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で明らかにした日本の高校におけるESDが教科横断的なアプローチを重視しているという現状は、国際的なESDの潮流とは必ずしも軌を一にしているわけではない。それは、日本の独自性として大切にすべきものであるが、同時に、スウェーデンのような課題に焦点をあてた領域横断的なアプローチも、さらに積極的に取り入れていくことが重要である。こうした発見は、これまで言説としてはしばしば指摘されてきたが、実証的な研究で明らかにしたものは必ずしも多くなく、学術的な意義のある研究成果であるといえる。また、実際の学校教育に参照し得る成果でもあり、社会的な意義を認めることができる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] A Comparative Study of Curriculums for Education for Sustainable Development (ESD) in Sweden and Japan2020

    • Author(s)
      Ulf Fredriksson, Kanako N. Kusanagi, Petros Gougoulakis, Yaka Matsuda and Yuto Kitamura
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: Vol.12, No.3 Issue: 3 Pages: 1-16

    • DOI

      10.3390/su12031123

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Achieving and Monitoring Education for Sustainable Development and Global Citizenship: A Systematic Review of the Literature2020

    • Author(s)
      Edwards D. Brent, Sustarsic Manca, Chiba Mina, McCormick Mark, Goo Melissa and Perriton Sara
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 12 Issue: 4 Pages: 1383-1383

    • DOI

      10.3390/su12041383

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] SDGs時代における「学び」とESD2018

    • Author(s)
      北村友人
    • Journal Title

      家庭科

      Volume: 平成30年度4号 Pages: 1-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Organizational Legitimacy in the Global Education Policy Field: Learning from UNESCO and the Global Monitoring Report2018

    • Author(s)
      D. Brent Edwards Jr., Taeko Okitsu, Romina Dacosta and Yuto Kitamura
    • Journal Title

      Comparative Education Review

      Volume: Vol.62, No.1 Pages: 31-63

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Education for Sustainable Development in Asia2017

    • Author(s)
      Kitamura, Y.
    • Journal Title

      Oxford Research Encyclopedia of Education

      Volume: online Pages: 1-25

    • DOI

      10.1093/acrefore/9780190264093.013.12

    • ISBN
      9780190264093
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] SDGs時代のESDと社会的レジリエンス2020

    • Author(s)
      佐藤真久、北村友人、馬奈木俊介
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      筑波書房
    • ISBN
      9784811905716
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代の教育2019

    • Author(s)
      北村 友人、佐藤 真久、佐藤 学
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028755
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] グローバル化時代の教育改革(第1章「学力観をめぐる国際的な議論の潮流-国際機関を中心に-」担当)2019

    • Author(s)
      東京大学教育学部教育ガバナンス研究会
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513463
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Education in Japan: A Comprehensive Analysis of Education Reforms and Practices2019

    • Author(s)
      Yuto Kitamura, Toshiyuki Omomo and Masaaki Katsuno (eds.)
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811326301
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] SDGs時代の教育:すべての人に質の高い学びの機会を2019

    • Author(s)
      北村 友人、佐藤 真久、佐藤 学
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028755
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] SDGsを学ぶ2018

    • Author(s)
      高柳 彰夫、大橋 正明、仲佐 保、北村 友人、興津 妙子、田中 雅子、西川 潤、穂坂 光彦、小坂 真理、西川 芳昭、小林 邦彦、若林 秀樹、高木 晶弘、小川 玲子、稲場 雅紀、青尾 謙、狩野 光伸、堀江 由美子、重宗 之雄、小辻 昌平
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589039699
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] “Global Citizenship Education in Asia”, in Tsuneyoshi, Ryoko (ed.). "Globalization and Japanese “Exceptionalism” in Education: Insiders’ Views into a Changing System. pp. 61-762018

    • Author(s)
      Yuto Kitamura
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「教育におけるSDGs-『量』から『質』への転換と課題-」蟹江憲史編著『持続可能な開発目標とは何か -2030年へ向けた変革のアジェンダ-』106-127頁2017

    • Author(s)
      北村友人・興津妙子・山﨑瑛莉
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] SDGsと環境教育:地球資源制約の視座と持続可能な開発目標のための学び2017

    • Author(s)
      佐藤真久・田代直幸・蟹江憲史(編著)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 持続可能な社会のための環境教育シリーズ 大都市圏の環境教育・ESD―首都圏ではじまる新たな試み2017

    • Author(s)
      福井 智紀・佐藤 真久(編著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      筑波書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi