• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study for the Establishment of a method for reproduction of Buddhist statues in using AR and its educational effect

Research Project

Project/Area Number 17K18615
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

YAMADA Osamu  東京藝術大学, 大学院美術研究科, 講師 (30571723)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白澤 陽治  東京藝術大学, 大学院美術研究科, 講師 (80736778)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords文化財 / 仏像 / AR / VR / デジタルコンテンツ / 模刻 / 3D / 彫刻 / 保存修復 / 美術教育
Outline of Final Research Achievements

It was confirmed that the reproduction of Buddhist statues using AR technology is effective for the recognition of 3D objects and the reproduction technic because the difference in shape between the two can be confirmed in real time. In the past, we used to refer to drawings created from 3D data and images displayed on monitors, but it can be said that 3D data has undergone an innovative evolution as documents for reproduction because it can be able to experience interactively. By improving the performance of current smartphones and tablets by being able to display a 3D model, anyone can easily display AR, so this method will become widespread in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

仏像の模刻という狭い分野での研究であるため。本研究が直接的に影響する分野は決して多いとは言えない。しかし従来手法と比較して情報量や利便さが増大するため、技法研究において寄与することが期待される。現在では3D計測は普通なものになっており、主に海外では多くの美術品や文化財の3Dデータがインターネット上に公開されてきているのが現状である。その現状を好意的に捉えれば、本研究のARによる手法では世界中の博物館、美術館の作品をすぐに模刻対象にすることが可能になり、初等教育から高等教育までの美術教育におけるひとつのインフラになることが期待され、模刻手法の一つとして認知されるようになるだろう。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 模刻教育における3Dデータを用いた面取りの効率性2019

    • Author(s)
      山田修
    • Journal Title

      「図学研究」

      Volume: 161 Pages: 10-14

    • NAID

      130007895464

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 立体文化財におけるARの活用方法の研究2021

    • Author(s)
      山田修
    • Organizer
      文化財保存修復学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 模刻教育における3Dデータを用いた面取りの効率性2018

    • Author(s)
      山田修
    • Organizer
      日本図学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 古典彫刻技法大全2021

    • Author(s)
      山田修(共著、籔内佐斗司監修)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      求龍堂
    • ISBN
      9784763020307
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi