• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Possibility of professional school for teacher education which connects teacher training core curriculum and teacher training index

Research Project

Project/Area Number 17K18621
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

FUSEGI HISASHI  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00362088)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 一  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (90754341)
上村 惠津子  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (30334874)
林 寛平  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (10726376)
谷塚 光典  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (30323231)
三崎 隆  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (70360964)
大藪 勝  信州大学, 学術研究院教育学系, 講師 (70778000)
宮島 新  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (00824971)
市川 公明  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80778001)
奥村 真衣子  信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (60824919)
油井 幸樹  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (60778033)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Keywords教員育成指標 / 教職コアカリキュラム / 養成-採用-研修の一体化 / 教職課程コアカリキュラム / 教職大学院 / 教員研修体系 / 単位互換 / 研修ニーズ調査 / 大学と教育委員会の連携講座 / 教職課程コア・カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to propose an integrated reform model of training, recruitment and training in teacher education. It will be a model created by linking both the teacher training curriculum based on the newly established "Teacher Course Core Curriculum" and the teacher development index established by the Prefectural Board of Education.
In the first year, we reorganized the teacher training curriculum at Shinshu University, and jointly created a training system in accordance with the teacher training index with the local board of education. In the second year, we practiced the training courses corresponding to the first and tenth years as part of the teaching graduate school class. In the third year, we planned and practiced a collaborative course between Nagano Prefectural Education Center and Shinshu University Graduate School of Education. In addition, it revealed the educational effect of teacher training exercises by the ongoing seminar system based on family team.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教職課程コア・カリキュラムに即して再編成した大学の教員養成カリキュラムと長野県教員育成指標との接続を踏まえた教員研修体系を協議する連携組織を設置することができた。それにより、初任研に該当する研修講座と10年研を想定した研修プログラムを教職大学院の授業の一環として試行実践できた。それらの知見を生かし、長野県総合教育センターと信州大学教職大学院との連携講座を企画・運営・実践できた。また、チーム演習方式の教員研修の有効性を明らかにすることができた。
以上の研究成果は、地方の教育委員会と地方大学が「教員の養成・採用・研修の一体的改革」を協同で進める際の有効な先行事例となった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「探究的な学習」を創り出す子どもと教師の営み ―子どもの探究を教師はどのように支えるのか―2020

    • Author(s)
      白鳥勝教・伏木久始
    • Journal Title

      せいかつ&そうごう

      Volume: 27号 Pages: 40-49

    • NAID

      40022196743

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床経験科目群における「臨床の知」涵養に関するカリキュラム・マネジメント ―臨床教育推進室のあゆみと新しい方向性―2020

    • Author(s)
      青木一・鎌倉大和
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 14号 Pages: 57-71

    • NAID

      120007099564

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小規模校の条件を生かした新たな学びの開発事業における協働体制2020

    • Author(s)
      伏木久始・宮島新
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 38 Pages: 37-47

    • NAID

      40022213034

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新たな時代の学校と地域との協働2019

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 1592号 Pages: 1-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校組織マネジメントにかかわる「ベテラン教員」の役割と新たな立ち位置 -全国都道府県教員育成指標の分析を通して-2019

    • Author(s)
      青木一・市川公明・勝山優子・椛島政彦・小林寿英・清水貴夫・武田昌之
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 13号 Pages: 33-49

    • NAID

      120007099924

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「グローカルな」な資質・能力を育む「主体的・対話的で深い学び」の実践と考察 -宮古島スタディーツアーにおけるシンポジウムを通してー2019

    • Author(s)
      青木一
    • Journal Title

      日本学校教育学会年報

      Volume: 1号 Pages: 76-87

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校における「深い学び」の実現に向けた授業づくり2019

    • Author(s)
      原洋平・上村惠津子
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター『教育実践研究』

      Volume: 18号 Pages: 11-20

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領が求める教育で問われる教師の教育観2019

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: 49 Pages: 23-28

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「学びの総合化」を目指す幼小中一貫教育のアプローチ-教科融合的な「領域」のカリキュラムに焦点を当てて-2019

    • Author(s)
      中村祐介・伏木久始
    • Journal Title

      日本義務教育学会紀要

      Volume: 3 Pages: 27-34

    • NAID

      120007173399

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比較教育学における「政策移転」を再考するーPartnership Schools for Liberiaを事例にー2019

    • Author(s)
      林 寛平
    • Journal Title

      日本教育学会『教育学研究』

      Volume: 86(2) Pages: 213-224

    • NAID

      130007728487

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員養成学部において養成しようとしている人材像の特徴と教職大学院との比較2019

    • Author(s)
      谷塚光典
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET19-1 Pages: 381-385

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校組織マネジメントにかかわる「ベテラン教員」の役割と新たな立ち位置、-全国都道府県教員育成指標の分析を通してー2019

    • Author(s)
      青木一、市川公明、勝山優子、椛島政彦、小林寿英、清水貴夫、武田昌之
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 13 Pages: 33-49

    • NAID

      120007099924

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びが成立する教室2018

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      学習研究

      Volume: 487 Pages: 16-21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師教育の高度化における教職大学院の教科教育の課題と方向性2018

    • Author(s)
      青木一
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 33 Pages: 141-146

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職大学院において養成しようとしている人材像の特徴2018

    • Author(s)
      谷塚光典
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET18-5 Pages: 335-338

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職実践演習の授業設計理念と質保証の取り組み : 信州大学教育学部の5年間の実践における意義と課題2018

    • Author(s)
      青木 一, 伏木 久始, 畔上 一康, 林 寛平
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 12 Pages: 157-173

    • NAID

      120007100378

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職大学院における附属学校園と連携した新任教員研修プログラムの開発2018

    • Author(s)
      谷塚光典・伏木久始・上村惠津子・酒井英樹・畔上一康・三崎隆・西一夫・茅野公穗・青木一・市川公明・油井幸樹・林寛平・大藪勝・北田愛治・鈴木大三
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 36 Pages: 201-212

    • NAID

      40021526690

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職課程コア・カリキュラムと教員育成指標を繋ぐ教職大学院の教育内容の実質化2018

    • Author(s)
      信州大学教職大学院(伏木久始ほか)
    • Journal Title

      教職員支援機構平成29年開発支援事業・教職大学院等研修プログラム開発事業報告書

      Volume: -

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成系大学・学部における教員養成2017

    • Author(s)
      伏木久始
    • Journal Title

      日本教師教育学会編『教師教育研究ハンドブック』

      Volume: - Pages: 218-221

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校拠点方式におけるフィールドワーク型演習のカリキュラムの工夫と課題2017

    • Author(s)
      伏木久始・上村惠津子・酒井英樹・畔上一康・三崎隆・西一夫・茅野公穗・青木一・谷塚光典・市川公明・油井幸樹・大藪勝・林寛平・北田愛治・鈴木大三
    • Journal Title

      平成29年度日本教育大学協会研究集会発表概要集

      Volume: - Pages: 58-59

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職大学院における附属学校園と連携した新任教員研修プログラムの開発2017

    • Author(s)
      谷塚光典・伏木久始・上村惠津子・酒井英樹・畔上一康・三崎隆・西一夫・茅野公穗・青木一・市川公明・油井幸樹・大藪勝・林寛平・北田愛治・鈴木大三
    • Journal Title

      平成29年度日本教育大学協会研究集会発表概要集

      Volume: - Pages: 86-87

    • NAID

      40021526690

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「学びの総合化」を目指す幼小中一貫教育のアプローチ-幼小中一貫の教育課程指定研究の取り組みを通して-2019

    • Author(s)
      中村祐介・伏木久始
    • Organizer
      日本義務教育学会(京都凌風学園)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模校の条件を生かした新たな学びの開発事業における協働体制2019

    • Author(s)
      伏木久始・宮島新
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会(岡山大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 個と集団の学習場面を通して、「深い学び」を実現する授業づくり2019

    • Author(s)
      上村惠津子・原洋平
    • Organizer
      日本学校心理士会2019年度大会(聖徳大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教育の輸出」政策の実態と課題―「教育の輸出」をめぐる教育行政学的課題2019

    • Author(s)
      林寛平・植田みどり・貞広斉子
    • Organizer
      日本教育行政学会第54回大会(埼玉大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Externalization and Internalization: Referencing and adaptation of external policies in the Japanese education system2019

    • Author(s)
      Nozomu TAKAHASHI, Saiko SADAHIRO, Manami HONZU, Satoshi TAKAHASHI, Midori UEDA, Kampei HAYASHI
    • Organizer
      World Education Research Association , World Education Research Association 2019, Focal Meeting in Tokyo 2019 (Gakushuin University)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Shifting Boundaries of Education and the Rise of Private Supplementary Tutoring-International and Comparative Perspectives (Double symposium - PART 1)2019

    • Author(s)
      Stina HALLSEN, Mark BRAY, Zhang WEI, Megumi HONJO, Reiko HAYASHI NAKATA, LIU Junyan, Eva FORSBERG, Maria KARLSSON, Helen Melander BOWDEN, Tatiana MIKHAYLOVA, Johanna SVAHN, Kampei HAYASHI
    • Organizer
      World Education Research Association , World Education Research Association 2019, Focal Meeting in Tokyo 2019 (Gakushuin University)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Shifting Boundaries of Education and the Rise of Private Supplementary Tutoring-International and Comparative Perspectives (Double symposium - PART 2)2019

    • Author(s)
      Stina HALLSEN, LIU Junyan, Eva FORSBERG, Maria KARLSSON, Helen Melander BOWDEN, Tatiana MIKHAYLOVA, Johanna SVAHN, Kampei HAYASHI, Mark BRAY, Zhang WEI, Megumi HONJO, Reiko HAYASHI NAKATA
    • Organizer
      World Education Research Association , World Education Research Association 2019, Focal Meeting in Tokyo 2019 (Gakushuin University)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Critical Analysis of EDU-Port Japan: New Phenomenon of Educational Colonialism2019

    • Author(s)
      Kampei HAYASHI
    • Organizer
      World Council of Comparative Education Society , XVII World Congress of Comparative Education Society 2019 (Cancun, Mexico)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学的資質・能力を育む小学校低学年のカリキュラム開発2019

    • Author(s)
      田代佑夏・井出幸輔・島田英一郎・田中俊太・湯浅健吾・三崎隆・村松浩幸・茅野公穗・谷塚光典・市川公明
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An international comparison of the effectiveness of multi-age classes2019

    • Author(s)
      Tetushito SAKATA; Hisashi FUSEGI; Kampei HAYASHI; Yasuko YOSHINO
    • Organizer
      The Nordic Educational Research Association 46th Annual Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教員養成学部において養成しようとしている人材像の特徴と教職大学院との比較2019

    • Author(s)
      谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会研究会「ICTを用いた学習環境の構築/一般」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特色ある教育現場へのフィールドワークの教育的意義と課題2018

    • Author(s)
      伏木久始、市川公明、宮島新
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会(奈良教育大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教職実践演習の諸相とその成果2018

    • Author(s)
      青木一
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院において養成しようとしている人材像の特徴2018

    • Author(s)
      谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会研究会「学習データ分析/一般」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校拠点方式における授業運営の意義と実践的課題2018

    • Author(s)
      伏木 久始,上村惠津子,三崎 隆,畔上 一康,青木 一,谷塚 光典,市川 公明,油井 幸樹,大藪 勝,鎌倉 大和
    • Organizer
      日本教職大学院協会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院における 学校拠点方式のカリキュラム評価 ― 信州大学教職大学院の事例を通して―2017

    • Author(s)
      伏木久始
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回研究大会(奈良教育大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランドにおける「モダンラーニング」の教育理念とカリキュラム2017

    • Author(s)
      伏木久始
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会(岡山大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼小中の学びの連続性における「くらし」領域のカリキュラム開発(1)~小学校低学年におけるチャボの飼育を手がかりに~2017

    • Author(s)
      中村祐介,伏木久始
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第26回全国大会(東京大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院における教科教育の在り方を考える2017

    • Author(s)
      青木一
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教職員支援機構と教職大学院とのリンケージ・プログラムによる学校マネジメント領域の授業実践とその成果2017

    • Author(s)
      青木一
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学びを創る・学びを支える 新しい教育の理論と方法2020

    • Author(s)
      林寛平 (著), 広石英記(編著), 馬上美知 (著), 金馬国晴 (著), 栗田正行 (著), 伊藤貴昭 (著), 今野貴之 (著), 遠藤貴広 (著), 浅野信彦 (著), 酒井達哉 (著)
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      4863592124
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] コミュニティ・スクールを持続可能にする地域コーディネーターのキックオフ2019

    • Author(s)
      青木一・前川浩一編著
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866930091
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi