• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Practical Developmental Reserach on Junction between 1st-year-Specialized (Professional) Education and Lifelong Career Design

Research Project

Project/Area Number 17K18628
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

WATANABE Yoko  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (70222411)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsキャリア直結型学部 / キャリア非直結型学部 / 初年次教育 / 生涯キャリアデザイン / 自己主導型学習 / 成人(生涯)学習/教育 / 学生主体キャリアイベント / 学習支援 / キャリアデザイン支援/教育 / キャリア直結学部 / キャリア非直結学部 / キャリア形成/教育 / 生涯キャリア / キャリアデザイン / キャリア(非)直結学部 / 文理融合 / 学生主体 / 医学教育(卒前/学部教育) / 入学者選抜 / 専門職養成/専門教育 / 学生主体型イベント / 専門職養成 / 専門教育 / キャリア直結型学部・キャリア非直結型学部 / 専門職教育 / 早期専門教育early exposure
Outline of Final Research Achievements

This study is for the development of educational practice aiming at effective integration of first-year education and lifelong career design, in both types of facilities:(1) Career-directed faculties(CDF,ex.Faculty of Medical, Dental and Nursing,etc.);(2)Career-non-directed faculties(CNF,ex.Faculty of Law, Science,etc.).For CDF,I designed and taught the teaching program of self-directed learning as an introductory and conversion education to the first year medical students. For CNF, as a member of the brand new faculty (Sosei Gakubu, Faculty of Creation) for the integration of arts and sciences and so non-career directed, I organized a in-faculty cross-disciplinary study group (lifelong education, public law, business administration,social studies education,psychology,art studies,etc.).Main outcome: field surveys of two unique first-year education, 4 student-centered career-events, and editing and publishing the 4 volumes of academic journal "Creation Journal of Human and Society".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学部教育が大学生のキャリア形成や生涯キャリアデザインに及ぼし得る効果や影響と、それを踏まえた初年次等教育プログラムの開発・学習活動支援に注目する。初等・中等・高等教育に細分化される教育学研究では、大学生は教育の客体(「子ども」)であり、過渡期にある(成人)学習者の側面は度外視される。教室でのアクティブな学びが重視される中、その学習成果や「アクティブ性」が成人・生涯学習者としての生活や学び、生涯キャリアデザインにどう結びつき、どんな影響を及ぼすかも不明である。本研究は大学教育の基軸を成人・生涯学習/教育に転換させ、より成熟した職業人・社会人の育成を目指す点で、学術的・社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (22 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 12 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「グループワーク基盤型オンライン授業の意義と可能性―2020年授業「生涯学習概論」受講学生の声から2021

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第4巻 Pages: 16-34

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第4回学生主体キャリアイベント実践報告「Career and Talkキャリトーク~公務員編~2021

    • Author(s)
      渡邊洋子・山本芽衣・湯澤陸・布施英梨花・畠中海斗・堀籠崇
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第4巻

    • NAID

      120007177251

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リモートワークに係る働き方の選択と問題点ー役務提供契約の法的視点からの検討とキャリア教育への示唆2021

    • Author(s)
      藤巻一男
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第4巻 Pages: 4-15

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンライン講義に対する学習者の認識調査ーZoom型と YouTube 型の比較分析2021

    • Author(s)
      田中一裕
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第4巻 Pages: 35-43

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マタタビ細工研究会ー伝統技術の実践・継承の場におけるミング資料と映像資料の活用に向けて2021

    • Author(s)
      榎本千賀子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第4巻 Pages: 75-83

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2020年のCOVID19 に関連した緊急事態宣言下における 大学生のストレッサーについての探索的検討2021

    • Author(s)
      平塚陽美・久保田輝・櫻井悠之介・羽角雄平・八性麟太郎・山田晃成・並川努
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第4巻 Pages: 84-89

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 【特集論文】キャリア直結学部と非直結学部の『文理融合』への視座2020

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【研究ノート】医学部入試と医学教育、生涯キャリアをつなぐ初年次教育ーカナダ・マクマスター大学の事例からー2020

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【実践報告】2019年度新潟大学創生学部学生国際交流の取り組み ―授業「地域/国際交流B」の到達点と課題―2020

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【調査報告】文理融合型学部のポジション2020

    • Author(s)
      中村隆志
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【特集論文】文理融合学部の入試についての予備的考察2020

    • Author(s)
      並川努
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【実践報告】大学生が取り組む「高校生のキャリア形成授業」実践2020

    • Author(s)
      田中一裕
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【調査報告】金沢工業大学の領域融合教育に関する調査報告2020

    • Author(s)
      堀籠崇
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【特集論文】「超スマート社会」(Society5.0)とその啓発授業の実践例 ――金沢工業大学の取り組み等を参考として――2020

    • Author(s)
      藤巻一男
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【実践報告】高校生向け課題探求授業実践に関する報告2020

    • Author(s)
      堀籠崇・熊野英和・田中一裕
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3 Pages: 25-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 座談会――文理融合教育の未来を考える――2020

    • Author(s)
      熊野英和・中野優・藤巻一男・中村隆志・渡邊洋子・堀籠崇・並川努・田中一
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 初年次教育における「異質」「多様性」要素の教育的意義 ――「高大」「異文化/他分野」「多職種/異業種」――2019

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第2号 Pages: 4-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 昭和大学富士吉田キャンパスを見学して ――3つの観点から――2019

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第2号 Pages: 18-25

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第2回学生主体キャリアイベント実施報告 ――「海を渡って~自分自身を変えるきっかけ」――2019

    • Author(s)
      渡邊洋子,清水千恵,山城裕太郎
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第2号 Pages: 57-91

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 研究ノート:カナダにおける医学部入試と医学教育 ――マクマスター大学の入学者データから――2019

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 第2号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学一年生が学習機会を企画・運営する意味とは ―キャリア非直結型学部の初年次教育への示唆―【教員による振り返り】2018

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 創刊号

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初年次教育におけるキャリアの位置づけと教育的対応をめぐって2018

    • Author(s)
      渡邊洋子
    • Journal Title

      創生ジャーナルHuman and Society

      Volume: 創刊号

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 成人教育・生涯学習ハンドブックー理論と実践2020

    • Author(s)
      ピーター・ジャーヴィス(渡邊・他1名監訳)
    • Total Pages
      496
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750349100
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 新潟大学学術レポジトリ 創生学部 紀要 創生ジャーナルHuman and Society

    • URL

      https://niigata-u.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=1748&pn=1&count=50&order=17&lang=japanese&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 新潟大学学術レポジトリ

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi