• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promoting academic management skills for middle-aged university professors

Research Project

Project/Area Number 17K18633
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

CHIKADA MASAHIRO  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (80281062)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords教学マネジメント / 大学教員 / FD / 大学教育 / 研究指導 / 学士課程 / ファカルティ・ディベロプメント
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to clarify the methodology of mastering knowledge and skills for middle-aged professors learning academic management. According to the research, the website on academic management of Kobe University is completely revised. Besides "Intellectual Leadership in Higher Education" a book of professor Bruce Macfarlane, which revealed the new ideas of contemporary university professors, is just translated into Japanese. The book is going to be published in summer 2020.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学教員は授業や研究指導については学生時代から自身の指導教員などの実践事例を知
る機会があるが、大学の管理・運営について学ぶ機会はほとんどない。このため日本の大学では多くの大学教員は、本来は教育・研究に充てるべき時間や労力を、会議や打合せ等の運営業務に必要以上に費やす傾向がある。本研究の学術的・社会的意義は、大学教員が教育・研究上の生産性を維持するには、教学マネジメント(教育と学修に関する管理・運営業務)についてどのような知識とスキルを身につける必要があるかを明らかにする。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (7 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 7 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] ブリストル大学(英国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 高麗大学(韓国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 2学期クォーター制をどう見直すか-神戸大学内の議論を中心に-2020

    • Author(s)
      近田政博
    • Journal Title

      大学教育研究

      Volume: 28 Pages: 57-70

    • NAID

      120006840202

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 神戸大学におけるノートパソコン必携化をめぐる議論の特質と課題2019

    • Author(s)
      近田政博
    • Journal Title

      大学教育研究(神戸大学大学教育推進機構編)

      Volume: 27 Pages: 39-56

    • NAID

      120006599225

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育関連センターの機構化が意味するもの-名古屋大学と神戸大学の比較考察2019

    • Author(s)
      近田政博
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究(名古屋大学高等教育研究センター編)

      Volume: 19 Pages: 33-48

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 卒業論文を書かせることの意義 指導教員の役割は何か2018

    • Author(s)
      近田政博
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2730 Pages: 2-2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ベトナムの高等教育戦略 市場化と国際化を推し進める社会主義国2018

    • Author(s)
      関口洋平、近田政博
    • Journal Title

      カレッジマネジメント

      Volume: 213 Pages: 56-59

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 初年次教育の教材をどうつくるか-神戸大学の事例2017

    • Author(s)
      近田政博
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 411 Pages: 20-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] クォーター制導入に対する大学関係者の反応-神戸大学の事例を中心に2017

    • Author(s)
      近田政博
    • Journal Title

      文部科学教育通信

      Volume: 412 Pages: 22-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学院教育の質保証と的確な評価法2020

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      東洋大学板倉キャンパス教員研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 持続可能な学習評価のあり方-小さなコストで大きな効果を目指すには-2020

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      四天王寺大学教員研修会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] クォーター開講科目の「セメスター的運用」をめぐる議論と課題-神戸大学の学事暦見直しを中心に-2020

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ストーリーテリング手法を使った動画FD教材の開発とその活用方法2020

    • Author(s)
      佐藤浩章、近田政博、杉田郁代、浦田悠
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] パソコン必携化をめぐる合意形成過程とその特質-神戸大学の事例を中心に-2019

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      日本高等教育学会第22回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 近田政博「学習支援者向けライティング支援講座」2019

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      西南学院大学附属図書講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] クォーター制導入によって生じた課題をどう改善するか-神戸大学の事例-2018

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      大学教育学会2018年課題研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How has the quarter system on academic calendar affect Japanese universities?2018

    • Author(s)
      CHIKADA, M.
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 指導教員に必要な留学生受け入れの基礎知識-共有すべき工夫と課題2018

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      平成30年度 国立大学法人留学生センター等留学生指導担当研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中堅教員のための研究指導講座 大学生の卒論作成を支援する方法2018

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      SPODフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等教育関連センターの機構化は何をもたらすだろうか?2018

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      名古屋大学高等教育研究センター20周年記念シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 2学期クォーター制導入を学生・教員・事務職員はどう受け止めたか-神戸大学の事例-2017

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の大学におけるアクティブラーニング導入に関する課題2017

    • Author(s)
      近田政博
    • Organizer
      韓国日本教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 高等教育における知のリーダーシップ2020

    • Author(s)
      ブルース・マクファーレン(齋藤芳子・近田政博訳)
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 神戸大学へようこそ! 令和2年度初年次セミナー共通教材2020

    • Author(s)
      近田政博(主著者)
    • Total Pages
      51
    • Publisher
      神戸大学大学教育推進機構
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 比較教育学の研究スキル2019

    • Author(s)
      山内乾史編著
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915180
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 神戸大学へようこそ! 平成31年度初年次セミナー共通教材2019

    • Author(s)
      近田政博(主著者)
    • Total Pages
      51
    • Publisher
      神戸大学大学教育推進機構
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] シリーズ大学の教授法5 研究指導2018

    • Author(s)
      近田政博
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405358
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi