• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of inside and outside training models in certified centers for early childhood education and care

Research Project

Project/Area Number 17K18636
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionKansai University of Welfare Sciences

Principal Investigator

Hashikawa Kimiyo  関西福祉科学大学, 教育学部, 教授 (20189468)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 直子  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (80448349)
太田 顕子  関西女子短期大学, その他部局等, 准教授 (00636350)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords子ども理解 / 記録 / 園内研修 / 保育者のかかわり / 幼保一体化 / 保育の質 / 共感 / かかわり / 畏敬 / 向善性 / 保育者の関わり / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Focusing the perspective on understanding children and childcare from the records of kindergarten teachers and nursery teachers, we devised the training model for kindergartens and nursery centers to overcome traditional cultural barriers and put them into practice in certified centers for early childhood education and care. First conducting a survey of all teachers engaged in early childhood education and childcare in the city, we clarified the viewpoint of child understanding, which is the basis of mutual understanding between kindergarten teachers and nursery teachers, in other words a scale of attitude and stance of sympathetic involvement of the teachers. Secondly using this scale, we analyzed the changes in child understanding seen in the process of transition to certified centers for early childhood education and care. Lastly exploring the possibility, we constituted inside and outside training model in certified centers for early childhood education and care.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、「ラーニング・ストーリー」を適用した幼稚園教諭と保育士の記録から保育を見る視点、ならびに子ども理解の変容を明らかにしながら、認定こども園での園内・園外研修モデルを構築した。得られた研究成果をリーフレット「認定こども園・幼稚園・保育園など保育施設における園内・園外研修モデル」にまとめ、配布することとした。
今後、この萌芽研究の成果を基に新たな幼保連携型認定こども園を構想することは、乳幼児期の保育・教育の質向上に大きく貢献するものと考えている。また、本研究で得られた成果は、認定こども園のみならず、乳幼児期の子どもたちへの保育・教育の場において、等しく共有できるものと確信している。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 保育の質向上につながる子ども理解指標作成に関する一考察-佐伯の保育のケアリングを手がかりに-2019

    • Author(s)
      木村直子・橋川喜美代・太田顕子
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 18 Pages: 145-161

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保育の質向上につながる子ども理解指標作成に関する一考察-佐伯の保育のケアリングモデルを手がかりに-2019

    • Author(s)
      木村直子・橋川喜美代・太田顕子
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 18

    • NAID

      120006708180

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育者の共感的かかわりの解明に関する研究(その1)2020

    • Author(s)
      木村直子・橋川喜美代・太田顕子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の共感的かかわりの解明に関する研究(その2)2020

    • Author(s)
      橋川喜美代・太田顕子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育記録に見る子ども理解の深まりと園内研修-認定こども園への移行を推進する子ども理解と園内研修とは-2019

    • Author(s)
      橋川喜美代・太田顕子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園と保育所の文化をつなぐ幼児理解を求めて2018

    • Author(s)
      太田顕子・橋川喜美代
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 園内研修における保育者の語り-保育の質向上につながる子ども理解とは-2018

    • Author(s)
      太田顕子・橋川喜美代
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼稚園と保育所の文化をつなぐ幼児理解を求めて2018

    • Author(s)
      太田顕子・橋川喜美代
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi