• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Promoting School Reform from the Perspective of Developing Voter Education Programs: ThroughCurriculum development from middle school to high school based on the same principles

Research Project

Project/Area Number 17K18638
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

KUWABARA TOSHINORI  岡山大学, 教育学域, 教授 (70294395)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 工藤 文三  浦和大学, こども学部, 教授 (30231096)
谷田部 玲生  桐蔭横浜大学, 法学部, 教授 (30311137)
小山 茂喜  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (10452145)
鴛原 進  愛媛大学, 教育学部, 教授 (30335880)
永田 忠道  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90312199)
釜本 健司  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (10435208)
井上 昌善  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10824104)
田本 正一  山口大学, 教育学部, 准教授 (30808126)
田中 一裕  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (90805946)
紙田 路子  岡山理科大学, 教育学部, 准教授 (00782997)
藤原 孝章  同志社女子大学, 現代社会学部, 特任教授 (70313583)
高橋 純一  環太平洋大学, 次世代教育学部, 講師 (30884126)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords主権者教育 / 中高一貫 / 中等教育 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This study develops and implements a voter development curriculum that is structured based on consistent principles throughout the secondary education stage. With the age in which people can vote from the age of 18, voter education in upper secondary schools has been attracting attention, but the development of voter is also an important educational issue at the compulsory education stage.  The voter education program developed for this study was not merely to explain to students the significance of elections and the obligation to vote, but to raise their awareness and consciousness as sovereign citizens by having them explore social issues in cooperation with local citizens and others outside the school and find solutions to these issues. This study also clarified the effects of teachers' statements on students in such programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義の第一は、中高それぞれの学校段階において、選挙に関わる知識の教授や投票の啓発に留まらない主権者教育のあり方を具体的なプログラムの開発・実践を通して示したことである。第二は、主権者教育実践における教師の生徒への働きかけが、生徒にどのような影響を与えているか、その実態を解明したことである。
社会的意義の第一は、研究者、現職教員、知識社会の市民が協力して主権者教育に取り組み、次の世代の地域の担い手を育てる方法を具体的に提案したことである。第二は、主権者育成においては、投票の啓発よりも社会の一員としての自覚や効力感を育成することが重要であることを明らかにしたことである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] APCEIUアジア太平洋国際理解教育センター(韓国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The Impact of Teachers Sharing Their Opinions Within a Semi-controversial Class in Japan: A Case Study on a Discussion of Lowering the Age of Candidacy in a Junior High School Social Studies Class.2023

    • Author(s)
      Keisuke Iwasaki, Don C. Murray and Toshinori Kuwabara
    • Journal Title

      Journal of International Social Studies

      Volume: 13 Pages: 3-31

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Study on Significance and Methods of Introducing Practical Social Cooperation Courses into the Teacher Training Curriculum: On the Basis of the Practice of a Class Focusing on Dialogue with Local Community People.2021

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 177 Pages: 43-53

    • DOI

      10.18926/bgeou/62429

    • NAID

      120007147379

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/62429

    • Year and Date
      2021-08-26
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域との連携に基づく食育プログラムの開発研究 : 小学校「総合的な学習の時間」における単元開発を事例として2019

    • Author(s)
      山田凪紗・山田真珠・桑原敏典
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 9 Pages: 167-181

    • NAID

      120006594681

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 選挙とは何かを理解し、継続的に政治や社会に関わろうとする市民を育てる授業を2019

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 56(9) Pages: 42-45

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領・社会科授業づくりの課題と取り組みポイント(10)学校外の社会と連携・協働した,学校外の価値に基づく授業づくりを目指して2018

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Journal Title

      明治図書『社会科教育』

      Volume: 55 Pages: 108-111

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域社会と連携して展開する主権者教育の方法と課題 -各地の事例報告をふまえて-2019

    • Author(s)
      桑原敏典・田中一裕
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会自由企画型フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者が実感する「深い学び」とは何か? -「何を」ではなく「何のために」から作る社会科授業の構築を目指して-2019

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Organizer
      全国社会科教育学会第68回全国研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 価値多元社会を支える力の育成を目指した市民性教育を展開できる教員を育てるには何が必要か ―自立と選択を鍵として社会科教育を見直す―2018

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] エンパワーメント・ギャップ――主権者になる資格のない子などいない2022

    • Author(s)
      メイラ・レヴィンソン著/渡部竜也・桑原敏典訳
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      4861108195
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 中学校社会科教育・高等学校公民科教育2020

    • Author(s)
      社会認識教育学会、棚橋健治、草原和博、川口広美、金鍾成
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780606812
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi