• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing ESD Teaching Material with Ainu Understanding and View of Nature

Research Project

Project/Area Number 17K18643
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

REIKO SHIMAZU  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 研究員 (00760034)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 七木田 敦  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (60252821)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsアイヌ / 先住民 / ESD / SDGs / 共生 / 他者 / 口承文芸 / 社会科副読本 / 多様性 / 他者性 / ウィトゲンシュタイン / 持続可能性 / 琉球民族 / マオリ / バチラー八重子 / 先住民族 / アイヌ文化学習 / アイヌの絵本 / 教材開発 / SDGs / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop teaching materials which incorporate the knowledge and views of nature of Japanese indigenous Ainu people in making a sustainable society. We researched Ainu studies and activities in public schools in Hokkaido. We developed a teaching unit which includes Ainu knowledge and views of nature to cultivate upper grade students’ creative thinking in elementary school. Finally, we clarified learning effects and perspectives of this unit.
Regarding Ainu studies, we concluded that 1) expansion of teaching materials, developing curriculum school-wide or grade-wide, and 2) teaching Ainu history from the past leading to the present is needed. It is important to think and develop Ainu studies together with Ainu people to make a sustainable society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)先住民アイヌの知識、自然観を取り入れた学びは、子どもたちの既存の価値観を揺さぶり、問い直す学習であり、ESDの基盤である論理的思考力、批判的思考力を培うものである。
(2)現在につながるアイヌの歴史や、今を生きるアイヌの人々の姿を知ることは、民族のアイデンティティが尊重される持続可能な社会の構築につながる学習である。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Current Situation and Perspective of Ainu Studies at the Public Elementary Schools in Hokkaido: Analysis of social studies supplementary readers from the point of view of otherness2020

    • Author(s)
      1島津礼子・丸山恭司
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: 285-294

    • DOI

      10.15027/50210

    • NAID

      120006951523

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033043

    • Year and Date
      2020-12-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 創造的思考力を育成する社会科授業-第5学年「わたしたちの生活と文化-アイヌの文化について-」を事例にして-2020

    • Author(s)
      服部太
    • Journal Title

      広島大学附属小学校学校教育研究『学校教育』

      Volume: 1231 Pages: 54-59

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 多様性の構築過程に焦点を当てた社会科授業づくり―第6学年社会科「琉球・沖縄の学習」を事例にして-2020

    • Author(s)
      服部太
    • Journal Title

      広島大学附属小学校『研究紀要』

      Volume: 48

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大正、昭和初期における先住民アイヌの子育てと保育 ―ジョン・バチラー、バチラー八重子による平取幼稚園と日曜学校を中心に―2020

    • Author(s)
      島津礼子 七木田敦
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 42

    • NAID

      120006919874

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会科で育成する資質・能力2019

    • Author(s)
      服部太
    • Journal Title

      広島大学附属小学校『研究紀要』

      Volume: 47 Pages: 41-48

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 絵本でふれるアイヌ文化:子どもと保育者の感想の分析から2019

    • Author(s)
      島津礼子・君岡智央・掛志穂・大場由美子・七木田敦
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 41

    • NAID

      120006733202

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 北海道における「アイヌ文化学習」の可能性と課題:ESDの観点から2018

    • Author(s)
      島津礼子
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第三部

      Volume: 67 Pages: 71-79

    • NAID

      120006549379

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Knowledge and View of Nature of the Indigenous Ainu on Sustainability: Focusing on the Ainu oral literature2017

    • Author(s)
      島津礼子
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域

      Volume: 66 Issue: 66 Pages: 69-77

    • DOI

      10.15027/44808

    • NAID

      120006394832

    • ISSN
      1346-5562
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032282

    • Year and Date
      2017-12-22
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 学校教育におけるアイヌ民族学習の展望と課題2021

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      日本ESD学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における他者理解:保育の中でアイヌにふれる意義とは2020

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多様化する社会に生きるわたしたち2020

    • Author(s)
      服部太
    • Organizer
      第68回初等教育全国協議会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 資質・能力を育成する社会科カリキュラムの開発-グローバル社会の形成者として必要な資質・能力を育成するために-2019

    • Author(s)
      服部太 川村悠太
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第30回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 北海道の公立小・中学校におけるアイヌに関する学習の現状-社会科副読本の調査から-2019

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      日本ESD学会 第2回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Ainu Culture in Picture Books2019

    • Author(s)
      Reiko Shimazu, Yumiko Oba, Atsushi Nanakida
    • Organizer
      OMEP Asia Regional Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大正から昭和初期におけるアイヌの子どもたちの保育:バチラー八重子の子どもたちへのまなざし2019

    • Author(s)
      島津礼子 七木田敦
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ニュージーランドにおけるマオリ語教育の展開と課題2019

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      中国四国教育学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 先住民アイヌの知識、自然観に見られるESDの視点:アイヌのことばを手がかりに2019

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      日本ESD学会中国地方大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] わたしたちの生活と環境2019

    • Author(s)
      服部太
    • Organizer
      広島大学附属小学校第98回研究発表協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科で育成する資質・能力2019

    • Author(s)
      服部太
    • Organizer
      広島大学附属小学校第98回研究発表協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アイヌの口承文芸に見られる持続可能性2018

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      日本ESD学会第1回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 北海道における「アイヌ文化学習」の現状2018

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育におけるアイヌ絵本の可能性2018

    • Author(s)
      島津礼子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi