Development of Photo Ethnography on the Description about children's experiences through dialogue with practitioners
Project/Area Number |
17K18644
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education and related fields
|
Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
|
Keywords | 写真 / 研究者と実践者の対話 / 質的研究方法論 / フォト・エスノグラフィー / 実践知 / ヴィジュアル・エスノグラフィー / 実践者との対話 / 子どもの経験の記述 / 多声的な声 / フォト・ボイス / 保育実践 / フィールドワーク / 子どもの経験 |
Outline of Final Research Achievements |
This study attempts to develop a new qualitative research methodology, photo-ethnography, to portray children's experiences through a dialogue between the researcher and practitioner through photography.I derived early childhood teachers' practical knowledge of Japanese implicit values and cultural practices through a dialogue with practitioners using photographs that reflect Japanese cultural characteristics and those of foreign cultures.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
(1)保育者の環境構成や保育施設に設置される物的環境の写真を介して研究者と保育者が対話することで、普段私たちがあまり意識しないような、日本の幼児教育の中に潜在する価値観や習慣などを浮き彫りにした。(2)写真を介した研究者と保育者が対話し、そこで生成されたナラティヴを分析することで、フォト・エスノグラフィーという新たな質的研究方法論を提示した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(23 results)