• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Development in Elementary School Foreign Language Education for the Construction of Inclusive Education System

Research Project

Project/Area Number 17K18645
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KAWAI NORIMUNE  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20467757)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大谷 みどり  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80533299)
中山 晃  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (70364495)
松宮 奈賀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70342326)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords外国語教育 / 小学校 / つまずき / 英語 / インクルーシブ教育 / 外国語活動 / 学習困難 / 教科化 / インクルーシブ教育システム / ダイバーシティ / グローバリズム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the current study was to examine and develop a curriculum and practice in which a variety of students, mainly students with developmental disabilities, can participate in foreign language education classes in elementary schools. Through class activity analysis and a survey of classroom teachers and specialized teachers, the researchers analyzed the stumbling points that students experience when learning a foreign language. As a result of the analysis, in addition to the four skills of "listening," "reading," "speaking," and "writing," relatively "complex factors" related to stumbling and special educational considerations related to the mother tongue. From the stumbling blocks common to many students to the stumbling blocks that are highly individualized, we have organized them step by step. Curriculum development proposed a guidance strategy for these stumbling points.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果として3点があげられる。1つ目は、4技能の他、母語に関連したつまずきや特別な教育的配慮に関する「複合的要因」について、比較的多くの児童に共通して認められるつまずきから、個別性の高いつまずきまで存在することを明らかにしたこと、2つ目は、これらのつまずきポイントに対する指導ストラテジーを提案したこと、3つ目は、担任と専科教員とでは、外国語教育に対する自信の度合いが異なり、例えば「聞くこと」では、英語教育経験が長い専科教員ほど指導に自信があるが、「母語のつまずき」では、勤務年数が長い担任ほど指導に自信があるという結果を得た。今後の担任と専科教員の連携の在り方についても示唆を与えた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (64 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (24 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Peer Reviewed: 15 results,  Open Access: 6 results) Presentation (27 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (10 results)

  • [Int'l Joint Research] State University of Malang/Universitas Negeri Yogyakarta(インドネシア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Ministry of Education, Youth and Sport(カンボジア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] King Saud University(サウジアラビア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of a Questionnaire to Assess Bangladeshi Government Primary School Teachers’ Training Needs for Inclusive Education2021

    • Author(s)
      Md Abu Bakor Siddik、Norimune Kawai
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 19 Pages: 13-23

    • NAID

      120007026278

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校外国語科における6年生児童のつまずきの実態-学級担任及び専科教員を対象とした調査結果の分析-2021

    • Author(s)
      松宮 奈賀子、大谷 みどり、中山 晃、川合 紀宗
    • Journal Title

      小学校英語教育学会誌(JES Journal)

      Volume: 21 Pages: 95-110

    • NAID

      40022560187

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語初学者の読み書きの困難さの原因を探るiPad 版アセスメントの開発: 紙版アセスメントとの比較2021

    • Author(s)
      猫田 英伸、大谷 みどり、 鎌田 真由美、三成 拓亜、嵐谷 恭子、川谷 のり子、甲元 和貴、繩手 雅彦
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 51

    • NAID

      40022557150

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Faculty Members’ and Administrators’ Attitudes on Integrating Students with Intellectual Disability into Postsecondary Education2020

    • Author(s)
      Almutairi Areej、Kawai Norimune、Alharbi Abeer
    • Journal Title

      Exceptionality

      Volume: 29 Issue: 1 Pages: 29-40

    • DOI

      10.1080/09362835.2020.1727330

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Identifying causes of lower secondary school dropout in Cambodia: a two-level hierarchical linear model2020

    • Author(s)
      Pov Sokunrith、Kawai Norimune、Murakami Rie
    • Journal Title

      International Journal of Inclusive Education

      Volume: 24 Issue: 8 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/13603116.2020.1735542

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Determinants of student achievement at lower secondary schools in rural Cambodia2020

    • Author(s)
      Pov Sokunrith、Kawai Norimune、Matsumiya Nagako
    • Journal Title

      Educational Research for Policy and Practice

      Volume: 20 Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1007/s10671-020-09276-4

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Pre-Service Teachers' Attitudes towards Inclusive Education: An Empirical Study in Yogyakarta City, Indonesia2020

    • Author(s)
      Restuti Maulida、Iva Nandya Atika、Norimune Kawai
    • Journal Title

      Discourse and Communication for Sustainable Education

      Volume: 11 Pages: 65-73

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Government primary school teacher training needs for inclusive education in Bangladesh2020

    • Author(s)
      Md Abu Bakor Siddik、Norimune Kawai
    • Journal Title

      nternational Journal of Whole Schooling

      Volume: 16 Pages: 36-59

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「言語の本質」への理解を基盤とした外国語教育2020

    • Author(s)
      松宮 奈賀子
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1242 Pages: 22-29

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 世界の人たちとつながる外国語教育を目指して2020

    • Author(s)
      大谷 みどり
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1242 Pages: 14-21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校教員を目指す学生のTeacher Talkに関する気づきの変容2020

    • Author(s)
      松宮 奈賀子 , 幡井 理恵
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 8 Pages: 37-48

    • NAID

      120006822640

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習に困難のある児童生徒はどんな点でつまずくか2019

    • Author(s)
      川合紀宗・松宮奈賀子・大谷みどり
    • Journal Title

      『英語教育』2019年11月号

      Volume: 11 Pages: 24-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 合理的配慮に対する校長としての取り組みの在り方―インクルーシブ教育システム推進のために―2019

    • Author(s)
      川合紀宗
    • Journal Title

      『月刊プリンシパル』11月号

      Volume: 11 Pages: 12-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Inclusive Education for Foreign Students with Special Needs in Japan: An Approach by the Maximizing Potential in Japan International Academy2019

    • Author(s)
      Kawai, N.,Matsumiya, N., Otani, M., Kawatani, N, & Ward, W. J.
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 91-98

    • NAID

      120006840256

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小学校英語教員養成の高度化に関するカリキュラム策定 : 東アジア諸国における教科専門科目の位置づけ2019

    • Author(s)
      本田 勝久 , 松宮 奈賀子 , 山本 長紀 , 田所 貴大 , 建内 高昭 , 星加 真実 , 染谷 藤重
    • Journal Title

      JES journal

      Volume: 19 Pages: 212-227

    • NAID

      130007830743

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学院生によるアメリカの小中学校での体験型海外教育実地研究報告(12)2019

    • Author(s)
      深澤 清治 , 松浦 武人 , 松宮 奈賀子 , 渡邉 巧 , 伊藤 健志朗 , 榎原 朱梨 , 小松 薫穂 , 福田 麟太朗 , 藤井 志保 , 宮島 侑希 , 八島 恵美 , 渡部 真吾
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 109-117

    • NAID

      120006621716

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Belief-Mediation Model: Role of self-confidence beliefs in a latent factor model of Japanese intermediate English as a foreign language learners2019

    • Author(s)
      中山 晃
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 1-8

    • NAID

      120006648118

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国の通常の学級におけるインクルーシブ教育の実践―学びのユニバーサルデザインを基盤とした協同学習やピア・チュータリングを中心に―2018

    • Author(s)
      川合紀宗
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 27 Pages: 373-378

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Japan’s educational practices for mathematically gifted students2018

    • Author(s)
      Basister Michel P.、Kawai Norimune
    • Journal Title

      International Journal of Inclusive Education

      Volume: 22 Issue: 11 Pages: 1-29

    • DOI

      10.1080/13603116.2017.1420252

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Quality of life of people with intellectual disabilities: Current trends in Denmark2018

    • Author(s)
      Tatsuta, M., Kawai, N., & Ushiyama, M.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 6 Pages: 1-11

    • NAID

      130007474538

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improving Deaf and Hard of Hearing Students' Achievements Using STS Approach: A Literature Review2018

    • Author(s)
      Atika, I. N., Ediyanto, E., & Kawai, N.
    • Journal Title

      International Journal of Pedagogy and Teacher Education

      Volume: 2 Pages: 13-24

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Education and Training Program GUIDELINE for Special Guidance Teacher Competence Development2018

    • Author(s)
      Ediyanto, Mulyadi, A., Supriatna, A., & Kawai, N.
    • Journal Title

      Indonesian Journal of Disability Studies

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 251-267

    • DOI

      10.21776/ub.ijds.2018.005.02.15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における交流及び共同学習の現状と課題に関する研究-教科におけるアクティブな「協同」学習を目指して-2018

    • Author(s)
      田村緑・川合紀宗
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 16 Pages: 93-102

    • NAID

      120006454749

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語授業におけるTeacher Talkの工夫に対する大学生の気付きの検討2017

    • Author(s)
      松宮奈賀子・幡井理恵
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要

      Volume: 36 Pages: 89-105

    • NAID

      40021928118

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英語学習における児童のつまずき指導に対する教師の自信の有無―つまずきチェック項目の尺度化とその検討を通して―2021

    • Author(s)
      川合 紀宗、中山 晃、大谷 みどり、松宮 奈賀子
    • Organizer
      日本LD学会第4回研究集会(富山)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語科における6年生児童のつまずきの実態-専科教員及び学級担任を対象とした調査結果の分析-2020

    • Author(s)
      川合 紀宗、松宮 奈賀子、大谷 みどり
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会(JES)中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 手意識を持って地域の良さを発信する授業の実践留学生とのビデオでのやりとりを活用して2020

    • Author(s)
      坂根 大雅、大谷 みどり
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会(JES)中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 支援を必要とする児童を含む通常学級の外国語学習のための環境づくり~特別支援学級との英語指導連携体制構築の一環として2020

    • Author(s)
      河合裕美、松尾 理恵、大谷 みどり、飯島 睦美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級の英語学習における支援2020

    • Author(s)
      大谷 みどり
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国語科の授業から見える児童のつまずきと支援について2020

    • Author(s)
      長谷川 美加子、大谷 みどり
    • Organizer
      児童英語教育学会 第49回中国四国支部研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学びのユニバーサルデザイン(UDL)を活用した通常学級の英語授業における支援と課題2020

    • Author(s)
      大谷 みどり
    • Organizer
      英語教育ユニバーサルデザイン研究学会 第2回研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Errors in English Learning for Japanese Elementary School Students with Communication and/or Learning Difficulties2019

    • Author(s)
      Kawai, N.,Matsumiya, N., Otani, M., & Nakayama A.
    • Organizer
      The 2019 ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) Convention
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校教員を目指す大学生の児童に向けた英語の語り:語りの特徴と学生自身による課題の認識2019

    • Author(s)
      松宮奈賀子・川合紀宗
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育システムの構築-日本語教育との連携を目指して2019

    • Author(s)
      川合紀宗
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第4回ワークショップ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Unfamiliar with AAC Implementation? : Let's start with mid-tech AAC devices2019

    • Author(s)
      Kawai, N.
    • Organizer
      Second East Asian Regional Conference on Augmentative and Alternative Communication (AAC): Uniting local and international perspectives
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児童に対する外国語教育の実践 -外国語の伸びが母語の伸びに影響を与えた事例-2018

    • Author(s)
      川合 紀宗
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会 長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教員養成の高度化に関するカリキュラム策定-東アジア諸国における教科専門科目の位置づけ-2018

    • Author(s)
      本田 勝久・建内 高昭・松宮 奈賀子 ・山本 長紀・星加 真実・染谷 藤重 ・田所 貴大
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会 長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語学習における支援の試み~海外の外国語教育における支援例をもとに2018

    • Author(s)
      大谷 みどり
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会 長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語授業におけるTeacher Talkの工夫 -明示的指導の効果に関する大学院生を対象としたパイロット調査-2018

    • Author(s)
      松宮 奈賀子・幡井 理恵
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会 長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常学級の英語授業における児童生徒のつまずきと支援の在り方2018

    • Author(s)
      大谷 みどり・樋口 和彦・宮﨑 紀雅・縄手 雅彦・川合 紀宗
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童・生徒の英語でのパフォーマンス評価のためのルートマップ的ルーブリックの開発2018

    • Author(s)
      中山 晃
    • Organizer
      平成30年度JACET中国・四国支部春季研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ルートマップ的ルーブリックによる外国語活動での児童生徒のパフォーマンス評価 -特別支援学級での実践を通して-2018

    • Author(s)
      中山 晃・塚田初美・三浦優生
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ティーチング・ポートフォリオとアカデミック・ポートフォリオの違いについて2018

    • Author(s)
      中山 晃
    • Organizer
      平成30年度JACET中国・四国支部秋季研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 常学級の外国語活動における支援の在り方を考える~特別支援教育の視点から~2017

    • Author(s)
      大谷みどり・築道和明・飯島睦美
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] UDL(Universal Design for Learning)の視点による 中学校3年理科(物理)の授業改善 ―現状把握に基づき、主体的に学ぶ生徒の育成を目指したオプション(学び方の選択肢)の提供―2017

    • Author(s)
      三浦睦美・大谷みどり・樋口和彦・小川巌・三島修司
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育における特別な支援の在り方~小中高大の連携を通して(1):UDLを活用した今後の教員養成に向けての取組2017

    • Author(s)
      大谷みどり三浦睦美・飯島睦美・小川巌・樋口和彦・宮﨑紀雅・築道和明
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育における特別な支援の在り方~小中高大の連携を通して(2):音韻意識改善と英語学習困難の解決2017

    • Author(s)
      飯島睦美、大谷みどり・築道和明・小川巌・樋口和彦・宮﨑紀雅・三浦睦美
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher training standards for primary English education in Japan: Practical seminar for the teaching profession2017

    • Author(s)
      本田勝久・建内高昭・松宮奈賀子
    • Organizer
      The third global teacher education summit
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語教員養成の高度化に関するカリキュラム策定に向けて-台湾における教科専門科目の位置づけ-2017

    • Author(s)
      本田勝久・建内高昭・松宮奈賀子・山本長紀・星加真実・染谷藤重・田所貴大
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第37回秋季研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語(英語)の指導にあたる教員に求められる英語力の具体を探る2017

    • Author(s)
      松宮奈賀子
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Types of Reasonable Accommodations Classroom Teachers to Provide for Middle-High School Students Who Stutter2017

    • Author(s)
      Kawai Norimune, Kobayashi Hiroaki, Hara Yuki, Miyamoto Shoko, Matsumiya Nagako
    • Organizer
      American Speech-Language-Hearing Association
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「問う力」を育てる理論と実践2021

    • Author(s)
      小山 義徳、道田 泰司、中山 晃、深谷 達史 他
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410352
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ポスト・コロナの学校教育-教育者の応答と未来デザイン-, 特別支援教育の視点から見た課題2020

    • Author(s)
      草原 和博、吉田 成章、川合 紀宗、松宮 奈賀子 他
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275287
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 初等外国語教育 (新・教職課程演習)2020

    • Author(s)
      名畑目 真吾、松宮 奈賀子、大谷 みどり、川合 紀宗 他
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003532
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 通常の学級の特別支援教育 特別支援教育の視点でどの子も学びやすい小学校英語の授業づくり-ユニバーサルデザインの英語授業にチャレンジ-2020

    • Author(s)
      大谷 みどり
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784180736270
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語内容論入門2019

    • Author(s)
      樋口忠彦、泉 惠美子、加賀田哲也、松宮奈賀子 他
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      4327410993
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校英語科教育法2019

    • Author(s)
      金森 強(編)・中山 晃(共著)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
      9784791971961
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学習指導要領改訂のポイント「通常の学級の特別支援教育」2017

    • Author(s)
      上野一彦・大谷みどり他
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 主体的な学びをめざす小学校英語教育―教科化からの新しい展開2017

    • Author(s)
      金森強・本多敏幸・泉惠美子・大谷みどり 他
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学習障がいのある児童・生徒のための外国語教育:その基本概念、指導方法、アセスメント、関連機関との連携2017

    • Author(s)
      Judit Cormos, Anne Margaret Smith (著)・竹田契一(監訳)・飯島睦美・大谷みどり・川合紀宗・築道和明・村上加代子・村田美和(訳)
    • Total Pages
      310
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 平成29年版 中学校新学習指導要領の展開 総則編2017

    • Author(s)
      無藤隆(編)・川合紀宗 他(著)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi