A study of approach curriculum based on RTI model for transition to school
Project/Area Number |
17K18646
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education and related fields
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松井 剛太 香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)
大野 歩 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (60610912)
真鍋 健 千葉大学, 教育学部, 准教授 (10611197)
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Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 幼児教育 / 保幼小接続 / スタートカリキュラム / アプローチカリキュラム / 幼小連携 / 保護者の意識 / 小学校 / 幼稚園 / 教育の接続 / RTI / 発達障害 / 保育所 / 教育内容 / 保育 / 特別支援教育 / 学習レディネス / 学業不振 |
Outline of Final Research Achievements |
There is a "step" between childcare/education before preschool and elementary school education, and it is difficult to teach, for example, "first grade problem" cases have been reported. The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) started curriculum (first grade in elementary school). This research proposed the practice of a nursery school connection program called the approach curriculum (5-year-old children). Studio in elementary school Studies and efforts have been reported on the curriculum, but a few on the approach curriculum. There are only case reports. Therefore, in this study, RTI (Response to Response to Intervention: Sensitivity to educational potential) was applied to target infants who "need developmental consideration". The purpose of this study was to create a stepwise approach curriculum and verify its effectiveness.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究がめざすRTIモデルによるアプローチカリキュラムを、就学準備に段階制を導入することで、すべての幼児をもれなく対象とし、「学びに対する構え」から「学びの基礎力の育成」を焦点化した指導プログラムを実施できる点で、これまでにない保幼小連携のためのアプローチカリキュラムとなることができる。また「小1プロブレムの予防」となりうるということ、またすべての子どもを対象としている点がこれまでの実践や研究と一線を画する。本研究はたんに就学前教育の新たなあり方を提示するだけでなく、わが国の課題である「子どもの貧困」の解決、あるいは、その後の人生を決定するような要因を提示できる可能性を有している。
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Report
(4 results)
Research Products
(11 results)