• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Improvement of Teacher's Curriculum by Development of General Purpose Portfolio Evaluation System in University

Research Project

Project/Area Number 17K18647
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Mase Shigeo  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90274274)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高旗 浩志  岡山大学, 教師教育開発センター, 教授 (20284135)
森田 愛子  広島大学, 教育学研究科, 教授 (20403909)
米沢 崇  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (20569222)
山崎 敬人  広島大学, 教育学研究科, 教授 (40284145)
草原 和博  広島大学, 教育学研究科, 教授 (40294269)
吉田 成章  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (70514313)
藤中 透  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90190058)
竹下 俊治  広島大学, 教育学研究科, 教授 (90236456)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Keywords教員養成 / 教職課程 / ポートフォリオ評価 / 総合大学 / 教職実践演習 / 教師像 / 反省的実践家 / 教職カリキュラム / 汎用システム / カリキュラム評価 / 教員免許 / ウェブ・システム / 実物ポートフォリオ / 教職観 / 教師の成長 / 教師教育 / 専門的知識 / アイデンティティ / 中等教育教員 / 専門家教育 / ポートフォリオ
Outline of Final Research Achievements

In terms of the actual status of teacher curriculum and portfolio evaluation at universities, we identified problems in each category through field surveys at three universities, but we did not go as far as to present a teacher curriculum model based on portfolio evaluation. It was also confirmed that the development of a general-purpose teacher portfolio evaluation system focusing on student autonomy and cooperation, which effectively functions in teacher education at universities, is feasible by utilizing a general-purpose learning support system (LMS) that will be introduced at many universities, rather than relying on the development of a dedicated system. As for the effect of teacher portfolio evaluation, the possibility of combining an electronic portfolio with a real portfolio was shown.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教員養成段階における教員免許の質を保障し、社会における教員への信頼を回復することを意図して設定された「教職実践演習」は、実施から7年度目を迎えた。本研究では、ポートフォリオ評価という観点から、卒業年次の「教職実践演習」に至るプロセスを記録し、蓄積し、評価するための種々のシステムの各機能の相互関連性、統合可能性を検討し、電子的ポートフォリオと実物ポートフォリオを併用する効果について検証した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 7 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] How do Japanese teachers become teacher educators in higher education?2020

    • Author(s)
      大坂遊,川口広美,草原和博
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 26 Pages: 87-94

    • DOI

      10.15027/49118

    • NAID

      120006841724

    • ISSN
      1341-111X
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018359

    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ポートフォリオ評価を軸とした教職課程の構造化(2) : 実習系科目およびフィールドワーク等による「教育観の形成」の検討と効果検証2020

    • Author(s)
      森田愛子、永田良太、米沢崇、松本仁志、竹下俊治、草原和博、間瀬茂夫、齊藤一彦、吉田成章
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 18 Pages: 69-78

    • DOI

      10.15027/48934

    • NAID

      120006822662

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032416

    • Year and Date
      2020-03-19
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 説明的文章の読解指導における「論理」に関する学力像の更新―中学校・高校段階を中心に―2020

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      国語教育論叢

      Volume: 27 Pages: 172-184

    • NAID

      120006822867

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「論理:に関する知識と学力観の更新を2019

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      広島大学附属中・高等学校国語科研究紀要

      Volume: 50 Pages: 70-74

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ポートフォリオ評価を軸とした教職課程の構造化 : 教職科目・教育実習科目・教職実践演習の連動性と接続性をどう高めるか2019

    • Author(s)
      間瀬茂夫,竹下俊治,森田愛子,草原和博,吉田成章,米沢崇他
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 17 Pages: 47-56

    • NAID

      120006599328

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「言葉による見方・考え方」から見た中学校・高等学校における「主体的・対話的で深い学び」2019

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: 60 Pages: 162-169

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ポートフォリオ評価を基軸とした,大学における教職課程の改革に関する研究2018

    • Author(s)
      竹下 俊治・草原 和博・間瀬 茂夫・森田 愛子・吉田 成章・米沢 崇
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科共同研究プロジェクト報告書

      Volume: 16 Pages: 59-68

    • DOI

      10.15027/45426

    • NAID

      120006416313

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2032391

    • Year and Date
      2018-03-23
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学力の三要素にもとづく教育改革と国語学力形成2018

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 819 Pages: 5-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代ドイツにおけるカリキュラム改革―教育の自由はどのように守られているか―2018

    • Author(s)
      吉田成章
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 115-122

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科における学習者の言語行為の質的把握と授業づくり2017

    • Author(s)
      間瀬茂夫
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 543 Pages: 28-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科教師の養成を担う教師教育者に求められること2017

    • Author(s)
      山崎敬人
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 66 Pages: 9-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] EU諸国等における学校基盤の包括的健康教育カリキュラムの動向2017

    • Author(s)
      吉田成章、赤星まゆみ、山本ベバリーアン、高橋洋行
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第三部(教育人間科学関連領域)

      Volume: 66 Pages: 31-40

    • NAID

      120006394828

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教室に「わからない」と言える支持的風土を ―主体的・対話的で深い学びを実現するために2017

    • Author(s)
      高旗浩志
    • Journal Title

      教育時報

      Volume: 813 Pages: 4-6

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業見学・授業研究会のすすめ ―学習指導観・授業観を確立するために2017

    • Author(s)
      高旗浩志
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 58 Pages: 518-524

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 見方・考え方を働かせる社会科授業づくりを支援する2017

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      東京書籍・東書教育シリーズ 「見方・考え方」を活用した授業実践 ~現行学習指導要領の教科書を使っ て~

      Volume: なし Pages: 2-5

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] リーディングスキルテストと学力調査の相関からとらえた読解力に関する研究2019

    • Author(s)
      間瀬茂夫・冨安慎吾
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Tradition and Innovation in Japanese Language Education2019

    • Author(s)
      Shigeo Mase
    • Organizer
      The 21st Seoul National University Korean Language Education Research Institute International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 科学に対する認識の形成に向けた指導方略の検討-理科と国語の教科等横断的視点から-2019

    • Author(s)
      西村栄哉,高橋龍之介, 間瀬茂夫,三好美織
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 目標と問いに基づいて「見方・考え方」を使いこなす-社会科の分化・分科傾向に向き合うために-2018

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      社会系教科教育学会第 29 回研究発表大会(シンポジウム),京都教育大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 現代ドイツのカリキュラム改革―教育の自由はどのように守られているか―2017

    • Author(s)
      吉田成章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会課題研究Ⅱ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Individualism and Collectivism in Classes. Comparative Analysis of Lessons in Germany and Japan2017

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Maria Hallitzky, Tomohiro Hayakawa, Yuichi Miyamoto, Emi Kinoshita,Christian Herfter, Johanna Leicht, Karla Spendrin
    • Organizer
      WALS(The World Association of Lesson Studies) Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of the Humanities and Social Sciences Discussing Germany and Japan2017

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      広島大学・ドイツ研究振興協会(DFG)日本代表部共催公開サテライトシンポジウム ,広島大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 広島大学教育ヴィジョン研究センター

    • URL

      http://evri.hiroshima-u.ac.jp

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 広島大学教職実践演習・教員免許ポートフォリオ

    • URL

      https://home.hiroshima-u.ac.jp/eport/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi