• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Academic examination of homeroom teachers, advisors, and other student support services at universities and development of support models

Research Project

Project/Area Number 17K18651
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

Sugita Ikuyo  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 准教授 (90469320)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学生支援 / クラス担任制 / クラス担任・アドバイザー / 学生相談 / クラス担任・アドバイザー教員 / 大学教育 / クラス担任制度 / 大学における担任制度 / 学校心理学 / コンピテンシ / 一次的支援 / 学生支援モデルの開発 / 大学教員による担任制度 / 担任・アドバイザー / 学校心理学の視点からの支援モデルの開発
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the actual situation of student support provided by homeroom teachers and advisors, which is still being explored in university education, and to develop a model of student support by homeroom teachers and advisors and systematize the support necessary for consultation based on this reality. The results of this research were a survey of organizations and a survey of homeroom teachers and advisors to clarify the student support provided by homeroom teachers, advisors, and others at universities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、大学では中途退学や休学する学生に対する学生相談、発達障害の学生に対する修学支援は専門家による支援が実施され、学術的研究も進展している。しかし、そこに至るまでの支援は、担任・アドバイザーと呼ばれる教員が、学生支援にあたっている。担任・アドバイザーの行う学生支援は、殆ど検証されてこなかった。本研究の意義は、次の2点である。①上記の検証するため、組織を対象とした調査と担任・アドバイザーを対象に調査を実施したこと、②これを通じて大学における担任・アドバイザー等の行う学生支援について明らかにしたことである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学教育におけるクラス担任制の課題 ―クラス担任へのアンケート調査結果から―2023

    • Author(s)
      杉田 郁代 ・ 坂本 智香 ・ 藤本 正己
    • Journal Title

      高等教育開発

      Volume: 2 Pages: 11-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学教育におけるクラス担任制度の実態と課題について 相談支援の頻度が高い教員に着目して2020

    • Author(s)
      杉田郁代
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 18 Pages: 1-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学教育におけるクラス担任制度の現状と課題2020

    • Author(s)
      杉田郁代
    • Journal Title

      高知大学教育研究論集

      Volume: 24 Pages: 57-62

    • NAID

      120006799062

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学教育におけるクラス担任の学生支援学生相談Tipsの開発にむけた実証的研究2021

    • Author(s)
      杉田郁代
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍におけるクラス担任による学生支援の実態2020

    • Author(s)
      杉田郁代
    • Organizer
      第16回大学教育カンファレンスin徳島
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育におけるクラス担任制度の実態調査から2020

    • Author(s)
      杉田郁代
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] IDE-現代の高等教育2022

    • Author(s)
      杉田郁代
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      IDe大学協会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi