• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Recording and Utilization of the School Resumption Procedures after the Kumamoto Earthquake: Learning from Failure

Research Project

Project/Area Number 17K18653
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

MOTOKANE Masahiro  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (10263998)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords学校再開 / 熊本地震 / 避難所経営 / 記憶と記録 / 学校経営 / 学校の危機管理 / 避難所運営 / 熊本震災 / アーカイブ化 / 学校危機管理 / 熊本震災研究 / クラシスマネジメント / リスクマネジメント / 通学路 / クライシスマネジメント / 学校トイレ
Outline of Final Research Achievements

Compared to both the great Hanshin and East Japan earthquakes,the Kumamoto earthquake does not receive as much attention. However,of note,it occurred in early April,the same season that newly appointed managers move to new schools and postings. Furthermore, due to the number of foreshocks,the main shock,and continuing aftershocks, many people had to move to evacuation centers, some of which were located at schools. As such,it became difficult for managers to operate the schools and know when it was appropriate to reopen.
This research focused on both the school resumption procedures,which has been divided into three categories:initial support,shelter operations, and preparation for restarting school,as well as how to deal with managers and related personnel at each stage of the process.Through the use of interviews, school memos,and diaries, the author used the Kumamoto earthquake as a case study for constructing new methods to help schools determine when to resume their operations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年4月現在、COVID-19感染拡大により休校措置がとられ、学校再開までの準備や対応、判断をめぐる一連の<学校再開プロセス>が注目されている。もちろん感染症と自然災害では対応も異なり、危機により<学校再開プロセス>は多様だが、本研究は学校再開を正面に据えた本邦初の研究であり、学校経営の中枢を担う管理職の初期行動や意思決定、その後の職務行動について当時の日誌やインタビューを記録した貴重なデータアーカイブを行った。
熊本地震に限定したものではあるが、その後の人事異動や定年退職で記憶も風化していく中で、関係者の記憶やメモを記録化したり、研修プログラム開発まで行ったりした意義は少なくない。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 震災と学校の危機管理(1)熊本地震における<学校再開プロセス>に関する考察2020

    • Author(s)
      元兼正浩・原北祥悟・鄭修娟・木村栞太
    • Journal Title

      九州大学大学院教育学研究紀要

      Volume: 22 Pages: 59-84

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 震災と学校の危機管理(2)他分野研究の動向と教育経営学的アプローチの可能性2020

    • Author(s)
      元兼正浩・鄭修娟・柴田里彩・原北祥悟
    • Journal Title

      九州大学大学院教育学研究紀要

      Volume: 22 Pages: 85-101

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 熊本地震における学校再開プロセス~他分野研究の動向と教育経営学的アプローチの可能性2019

    • Author(s)
      元兼正浩、原北祥悟、柴田里彩、鄭修娟
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会(名古屋大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 熊本地震における<学校再開プロセス>の記録化と活用(日本語訳)2019

    • Author(s)
      鄭修娟、元兼正浩、柴田里彩
    • Organizer
      韓国教育行政学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 熊本地震における学校再開プロセスの記録化と活用-地震発生から避難所開設までに焦点を当てて2018

    • Author(s)
      元兼正浩、鄭修娟、原北祥悟、木村栞太
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 熊本地震における学校再開プロセスの記録化と活用-避難所開設から授業再開までに焦点を当てて2018

    • Author(s)
      元金正浩、鄭修娟、原北祥悟、木村栞太
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 熊本地震における学校再開プロセスの考察2018

    • Author(s)
      鄭修娟
    • Organizer
      九州大学教育学部・公州大学校教育学部 第7回教育研究国際フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 熊本地震における学校再開プロセスの記録化と活用2018

    • Author(s)
      元兼正浩、鄭修娟、原北祥悟、木村栞太
    • Organizer
      九州大学人間環境学府多分野連携研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi