• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of training programs for special needs education by teacher active learning

Research Project

Project/Area Number 17K18655
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

HINO Kumiko  佐賀大学, 学校教育学研究科, 教授 (10791527)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 納富 恵子  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (60228301)
中山 健  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (40301329)
井邑 智哉 (井邑智哉)  佐賀大学, 学校教育学研究科, 講師 (80713479)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Keywords特別支援教育 / 特別支援教育の専門性 / 特別支援教育専門性尺度 / 特別支援学級 / 通級指導教室 / 教員研修プログラム / 特別支援学級担任 / 通級指導教室担当教員 / 専門性向上 / 研修プログラム / 教育学
Outline of Final Research Achievements

As the number of children seeking specialized support in special support classes and resource room in elementary and junior high schools has increased rapidly, the number of teachers in charge has also increased. This study aimed to develop a training program for the purpose of improving the expertise of these teachers in special needs education.
First, we developed a special needs education expertise scale for exploring the expertise of special needs education. Next, by utilizing it, we planned and conducted a training program that combines the pre-post-study of the students, etc., and we found that the expertise increased after the training.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今後、小・中・高等学校における特別な教育的ニーズを持つ子どもへの専門的な教育はさらに求められるであろう。そのような中、本研究では特別支援学級担任や通級指導教室担当教員の専門性を、特別支援教育専門性尺度の作成を通して明らかにした。また、それに基づいて開発した研修プログラムでは、教員が自分の課題意識に基づき主体的・効率的に研修を行うための方策を取り入れ、研修の効果を上げることができた。これらは、特別支援教育に限らず、チーム学校における教師の専門性の獲得と発揮に活かされるものと考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育専門性尺度の作成と検討2020

    • Author(s)
      日野 久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 4 Pages: 10-17

    • NAID

      120006846152

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員の特別支援教育に関する専門性の資質・能力についての分類-専門性の高い教員を対象とした調査から-2019

    • Author(s)
      日野久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 3 Pages: 92-97

    • NAID

      120006990232

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 通常学校の特別支援教育担当教員の専門性向上のための教員研修に関する研究 -教員の特別支援教育に関する専門性の資質・能力についての分類-2018

    • Author(s)
      日野 久美子・井邑 智哉・納富 恵子・中山 健
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 2 Pages: 40-49

    • NAID

      120006990437

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育専門性向上研修プログラムの開発2020

    • Author(s)
      日野 久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD 学会 第3回研究集会(兵庫)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育の専門性に関する調査  -特別支援教育教員歴による分析-2019

    • Author(s)
      日野 久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会(東京)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員の特別支援教育に関する専門性の資質・能力についての分類2018

    • Author(s)
      日野久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会(新潟)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育専門性尺度の作成と検討2018

    • Author(s)
      日野久美子、井邑 智哉、納富 恵子、中山 健
    • Organizer
      日本LD学会第2回研究集会(東京)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育における指導者・支援者の専門性を高めるための研修の在り方 -特別支援教育支援員の子どもへの支援力を高めるための研修を通して-2017

    • Author(s)
      日野久美子
    • Organizer
      日本LD学会第1回研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ユニバーサルデザインの学級づくり・授業づくり12か月 12か月のアイデア事典 小学校1年2018

    • Author(s)
      上野一彦(監修)、日野久美子(編集)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 30の事例で理解する 校長・教頭の合理的配慮2018

    • Author(s)
      柘植雅義(編集)、日野久美子、他
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784873804996
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性 2001~2016年:学術研究からの論考2017

    • Author(s)
      柘植 雅義、『インクルーシブ教育の未来研究会』、日野久美子
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772415613
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 共生社会の時代の特別支援教育 第2巻 学びを保障する指導と支援 : すべての子供に配慮した学習指導2017

    • Author(s)
      柘植雅義(編集代表) 熊谷恵子、日野久美子、藤本裕人(編)
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi