• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative research on the seemingly close but dominant relationships in infancy

Research Project

Project/Area Number 17K18661
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionKyoto Prefectural University

Principal Investigator

HATTORI Keiko  京都府立大学, 公共政策学部, 教授 (70324275)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords幼児期 / 親密性 / 支配的な関係 / 集団づくり / ボス的な子ども / 信頼関係 / 友達関係 / 支配的関係 / 指導方法 / 親密な友だち / 支配関係 / 実態調査
Outline of Final Research Achievements

In study 1, nursery teachers in charge of 2-5 year-old or 3-5 mixed classes responded to the questionnaire that inquired about their recognition of “Controlling relationship” among children. Analysis of 312 follow-up answer sheets revealed that nearly 70% of 5-year-old teachers recognized the controlling relationships and the rate was significantly higher than the other classes. In 3-5 year-old classes, the relationships were found to be apt to last. It became clear that high percentage of 3 year-old class teachers kept watching the state calmly for a while, on the other hand, many of 5 year-old class teachers had made efforts but it was hard to change the relationship.
In study 2, through participant observation and hearing from class teacher, the process became clear with a condition for the other children to become able to show their true feelings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、幼児期における支配的な関係が保育者にどのように認知されているかについて300名以上を対象に追跡的な分析を行うことができた。その結果、3歳児クラス以降に認知される「親密にみえる支配関係」は、「様子をみる」だけでは持続する傾向があり、5歳児クラスになってその関係を変えようと働きかけても変わりにくいことが明らかになった。こうした関係の問題性を感じながらも「どうしたらよいかわからない」という保育者が多く、子ども自身も葛藤を抱えていたことから、研究者との協働によって関係改善に向かった過程を分析し、具体的な方法と変化の要因のいくつかを明らかにできた意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「ホンネで語りあえる集団づくり」と研究者の役割2019

    • Author(s)
      服部 敬子
    • Journal Title

      季刊 保育問題研究

      Volume: 298 Pages: 74-83

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ボス的にふるまう5歳児をめぐる指導と変化過程の分析 ―ホンネを言い合える関係形成の要因―2020

    • Author(s)
      服部敬子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ボス的にふるまう子どもと周りの子どもとの関係変化 ―支配的な関係から対等な関係へと変化した要因をさぐる―2019

    • Author(s)
      服部 敬子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における「親密に見える支配的関係」の発達的変化 ―保育士へのアンケート追跡調査にもとづいて―2019

    • Author(s)
      服部敬子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ボス的にふるまう子どもの指導上の難しさと集団づくりに関する研究2019

    • Author(s)
      服部敬子
    • Organizer
      日本保育学会 第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 求め合い認めあい支えあう子どもたち2020

    • Author(s)
      全国幼年教育研究協議会・集団づくり部会編
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780310658
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi