• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Philosophical approach to qualitative research "Relive"for "non-elite" university students

Research Project

Project/Area Number 17K18663
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionSapporo University

Principal Investigator

Araki Nami  札幌大学, 地域共創学群, 教授 (20615182)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords質的研究 / ナラティブ的探究 / 臨床教育 / 大学教育 / 現代若者論 / 若者文化 / 自己形成 / 文学教育 / ナラティヴ的探究 / 表現アート / 開かれた学びあい / 主体化 / 開かれた学び合い / アイデンティティ / アクティブ・インタビュー / 臨床教育学 / 協働的リフレクション / ポール・リクール
Outline of Final Research Achievements

In this report, I focus on students who feel like being hard to live thorough youthful days. As a college teacher, talking with each other about book, manga,anime and J-pop etc... I bring out their honest feelings.
I realize that in order to deepen mutual understanding it is not enough with only superficial contacts in relationship between student and teacher, it is necessary for us to talk our own mind to each other. In addition to it, It has been found that 'expressive art therapy', which works on unconscious feelings by expression activity, is effective for bringing out their honest feelings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「文学作品に描かれた解釈の分かれる問い」に着目しながら繰り返し学生たちとの対話を続けてきた報告者は、普段の授業では見せない学生たちの「本音」や言葉にしがたい複雑な思いと出会う貴重な経験ができた。彼らの言外の思いを受け止めきれず研究が暗礁に乗り上げることもあったが、表現アートセラピーの知見を得て、言葉を介して理解しあうのとは別の対話の喜びと出会い新たな境地を得た。また学生たちの「生きづらさ」と真摯に向き合うためには、教師自身が自分をごまかさずに自分自身の問題と向き合う姿勢が不可欠であるということにも気づいた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2017

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 本音を出せない社会のなかで──わたしの「挑戦」的授業実践2020

    • Author(s)
      荒木奈美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 890 Pages: 67-73

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教育のなかの「開かれた学び合い(アクティヴ・ラーニング)」をめぐるナラティヴ的探究(1) -表現アートセラピー体験から得た、教師が学生と「対話的」に関わることの意味-2019

    • Author(s)
      荒木 奈美
    • Journal Title

      札幌大学総合研究

      Volume: 11 Pages: 19-40

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学教育のなかの「開かれた学びあい(アクティヴ・ラーニング)」をめぐる ナラティヴ的探究 (2) -学生との家族をめぐる対話から見えてきた「新しい物語」-2019

    • Author(s)
      荒木 奈美
    • Journal Title

      札幌大学総合論叢

      Volume: 47 Pages: 1-24

    • NAID

      120006629069

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床教育学におけるリフレクションとは何か―第三の場を創造し協働的に他者と関わり「聴き合う」ことの意味を掘り下げる―2019

    • Author(s)
      荒木奈美 小笠原はるの 野原竜太 今田章子
    • Organizer
      日本臨床教育学会第9回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師と学生の学び合いがもたらすストーリーの書き換えと問題の気づき―「臨床教育学入門」7年間をめぐるナラティヴ的探究報告―2019

    • Author(s)
      荒木奈美
    • Organizer
      日本臨床教育学会第9回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 文学教育の可能性を臨床教育学的観点から問い直す ―生き方に迷う若者と教師の対話が生み出す「意味」に着目して―2017

    • Author(s)
      荒木奈美
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi