• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of learning support system using transformative goal model for proactive problem-solving skill development

Research Project

Project/Area Number 17K18665
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionThe Open University of Japan

Principal Investigator

Kato Hiroshi  放送大学, 教養学部, 教授 (80332146)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 容介  放送大学, 教養学部, 准教授 (00435702)
鈴木 栄幸  茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (20323199)
舟生 日出男  創価大学, 教育学部, 教授 (20344830)
久保田 善彦  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (90432103)
望月 俊男  専修大学, ネットワーク情報学部, 准教授 (50379468)
近藤 伸彦  東京都立大学, 大学教育センター, 准教授 (10534612)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords教育工学 / プログラミング教育 / ラーニング・アナリティクス / 学習支援システム / 機械学習 / 変容的学習 / 真性の学習 / GIGAスクール / ラーニング・アナリティックス / 真正の学習 / ラーニング・アナリスティック / 情報教育 / ラーニングアナリティクス / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

In programming education, it is desirable for learners to engage in creative activities according to their spontaneous interests and concerns. However, in this method, it was difficult to set uniform learning goals, which also made learning guidance difficult. Therefore, we examined a learning guidance method in which several goals tailored to individual learners are proposed based on their learning history, and the learners are asked to choose one of them.
The original plan was to use a Bayesian approach, but after consideration, a recommendation system was developed using content-based filtering. In the process, we also produced an e-portfolio of programs (with program analysis functions) and a collection of sample programs for use in the recommendation process.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校では2020年度、高等学校では2021年度から全面実施された学習指導要領では、新たにプログラミングを学ぶことになった。プログラミングの学習においては、教科書に印刷されたプログラムを書き写すだけではプログラミング能力は身につかないので、試行錯誤しながらプログラム作りをする体験が必要である。しかし、それを指導する教員は、一部には十分なプログラミング能力を有していないことが問題とされている。そこで、本研究で開発した方式では、学習者のプログラム制作の履歴から学習者の興味やスキルなどを読み取り、それに応じて適切なサンプロプログラムを提示することで、個それぞれの能力を伸ばしていくことが可能になる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (119 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (26 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 20 results,  Open Access: 20 results) Presentation (78 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 4 results) Book (6 results) Remarks (6 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Rutgers University(米国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Rutgers University/University of Wisconsin-Madison(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on the Impact of Visualization and Sharing of Learning Assessment on Active Learning Behavior and Motivation2022

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 2 Pages: 252-266

    • DOI

      10.14926/jsise.39.252

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-04-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Information Literacy Based on Epistemic Cognition and Its Learning Environments Design in Post-Truth Era2022

    • Author(s)
      望月俊男 チン A. クラーク 山口 悦司 大浦 弘樹
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 17-34

    • DOI

      10.14926/jsise.39.17

    • NAID

      130008139415

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2022-01-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Influence of Distance Learning with Local Conversation on Classroom Atmosphere2021

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 173-176

    • DOI

      10.15077/jjet.S45079

    • NAID

      130008151191

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 仮想空間を介したインタラクションを支援する学習環境のデザイン —創発的分業の観点から—2021

    • Author(s)
      望月俊男
    • Journal Title

      Journal of the Japanese Society for Artificial Intelligence

      Volume: 36 Issue: 4 Pages: 484-487

    • DOI

      10.11517/jjsai.36.4_484

    • NAID

      130008060923

    • ISSN
      2188-2266, 2435-8614
    • Year and Date
      2021-07-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Software that Understands “Movement of the Sun and Shadows”2021

    • Author(s)
      久保田善彦 松岡浩平 葛岡英明 鈴木由美子 鈴木栄幸 加藤浩
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 105-108

    • DOI

      10.15077/jjet.S44062

    • NAID

      130007995823

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Face-to-Face Holographic Agent which Fosters Co-regulation in Collaborative Discussion2021

    • Author(s)
      石川誠彬, 江木啓訓, 望月俊男, 久富彩音, 石井裕, 結城菜摘, 久保田善彦, 加藤浩
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 185-188

    • DOI

      10.15077/jjet.S44110

    • NAID

      130007995844

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Grasping Evidence with EDDiE: A CSCL Tool to Support Collaborative Reasoning about Disagreements in Multiple Documents2021

    • Author(s)
      Toshio Mochizuki, Clark A. Chinn, Randi M. Zimmerman, Myat Min Swe, Khaung Htay Min, & Seiji Sekine
    • Journal Title

      14th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning CSCL 2021

      Volume: 1 Pages: 271-272

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Factors Affecting University Students' At-home Learning during the COVID-19 Pandemic; Implications for a Student Support System2021

    • Author(s)
      Takeshi Matsuda, Yuki Watanabe, Katsusuke Shigeta, Nobuhiko Kondo, Hiroshi Kato
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 15(1) Pages: 48-70

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新型コロナウィルス禍が可視化したオンライン講義の限界と可能性2021

    • Author(s)
      鈴木栄幸
    • Journal Title

      電子情報通信学会誌

      Volume: 104(8) Pages: 850-854

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 越境のための道具と実践2020

    • Author(s)
      望月俊男
    • Journal Title

      専修大学情報科学研究所所報

      Volume: 96 Pages: 31-37

    • DOI

      10.34360/00011599

    • NAID

      120006978359

    • URL

      https://senshu-u.repo.nii.ac.jp/records/11613

    • Year and Date
      2020-11-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Utilization of Predictive Models in Education and Learning2020

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 93-105

    • DOI

      10.14926/jsise.37.93

    • NAID

      130007826020

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-04-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Design and Implementation of the cmi5 Specification on a Learning Management System Based on ELECOA2020

    • Author(s)
      森本容介, 仲林清, 星野忠明, 前田宏
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 1 Pages: 19-31

    • DOI

      10.14926/jsise.37.19

    • NAID

      130007779466

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-01-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自分の分身をイメージする-二つの理論を実装したARアプリによる月の満ち欠けの理解-2020

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 69(821) Pages: 46-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Face-to-Face Holographic Agent Used as Catalyst for Learning and Employing Co-regulation in Collaborative Discussion2020

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Ishikawa, N., Egi, H.,Hisatomi, A., Ishii, Y., Yuki, N., Kubota, Y., & Kato, H.
    • Journal Title

      The Interdisciplinarity of the Learning Sciences: 14th International Conference of the Learning Sciences

      Volume: 3 Pages: 1733-1734

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科におけるプログラミング教育とカリキュラム・マネージメント―「制御」の視点からの再考―2020

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 811 Pages: 5-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Modeling of Learning Process based on Bayesian Networks2019

    • Author(s)
      Nobuhiko KONDO and Toshiharu HATANAKA
    • Journal Title

      Educational technology research

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 57-67

    • DOI

      10.15077/etr.42136

    • NAID

      130007605298

    • ISSN
      0387-7434, 2189-7751
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Estimation of Students' Learning States using Bayesian Networks and Log Data of Learning Management System2019

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo,Toshiharu Hatanaka
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 3(2) Pages: 35-49

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 一斉授業において公的発話が私的発話に移行する過程の研究2019

    • Author(s)
      阿部桃花 久保田善彦
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 19(1) Pages: 1-9

    • NAID

      40022084004

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子供のプログラミング能力の獲得段階に関する定量的分析:小学校4~6 年生のScratch プログラミングを対象として2019

    • Author(s)
      大田剛, 加藤浩, 森本容介
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌「教育とコンピュータ」

      Volume: 5(3) Pages: 35-43

    • NAID

      170000180482

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of Software to Support Argumentative Reading and Writing by means of Creating a Graphic Organizer from an Electronic Text2019

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Nishimori, T., Tsubakimoto, M., Oura, H., Sato, T., Johansson, H., Nakahara, J. & Yamauchi, Y.
    • Journal Title

      Educational Technology Research and Development

      Volume: 印刷中 Issue: 5 Pages: 1197-1230

    • DOI

      10.1007/s11423-019-09676-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and Evaluation of a Groupware to Organize Groupwork in Large Class2018

    • Author(s)
      西森年寿 , 加藤浩 , 八重樫文 , 望月俊男 , 安藤拓生 , 奥林泰一郎
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 271-281

    • DOI

      10.15077/jjet.42060

    • NAID

      130007600548

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-31
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of Programming Learning Support System for Scratch with Automatic Performance Evaluation Based on Computational Thinking Concepts2018

    • Author(s)
      太田剛, 加藤浩, 森本容介
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 35 Issue: 2 Pages: 204-214

    • DOI

      10.14926/jsise.35.204

    • NAID

      130006744434

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2018-04-01
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コンピュテーショナル・シンキング概念に基づくプログラム自動評価機能を持つScratch用学習支援システムの開発2018

    • Author(s)
      太田剛 森本容介 加藤浩
    • Journal Title

      教育システム情報学会論文誌

      Volume: Vol.35,No.2

    • NAID

      130006744434

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラミング教育にどう備えるか2018

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Journal Title

      群馬大学教育実践年報

      Volume: 7 Pages: 7-12

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Modeling of Learning Process based on Bayesian Network2017

    • Author(s)
      近藤伸彦 畠中利治
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 271-281

    • DOI

      10.15077/jjet.41031

    • NAID

      130006337691

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2017-12-31
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Applications and Evaluation of AR Technology to Assist in the Understanding of the Isobars2017

    • Author(s)
      田村領太 桐生徹 中野博幸 小松祐貴 久保田善彦
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 41 Issue: 3 Pages: 325-334

    • DOI

      10.14935/jssej.41.325

    • NAID

      130006172881

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Designing a scaffolding method for incorporating a virtual conversation with audience into the planning of a presensation talk2022

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota
    • Organizer
      INTED2022 Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の自宅学習における誘惑要因と対処方略に関する研究2022

    • Author(s)
      岸朱里 鈴木栄幸
    • Organizer
      日本教育工学会2022春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 他グループの議論から新たな観点を提示する議論支援エージェントシステム2022

    • Author(s)
      村岡泰成 居原田梨佐 西村龍之介 横田真斗 石井裕 望月俊男 江木啓訓
    • Organizer
      情報処理学会第116回グループウェアとネットワークサービス研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ハイフレックス・オーケストレーションの実現に向けた要件と課題2022

    • Author(s)
      大浦弘樹 伏木田雅子 光永文彦 吉川遼 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習指導案作成・活用支援システムの開発と評価2022

    • Author(s)
      中村光雄 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 非接触的存在への憧れが学習動機に与える影響2022

    • Author(s)
      木村友紀奈 鈴木栄幸
    • Organizer
      日本教育工学会2022春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] メディアや情報に対して大学生がもつステレオタイプやバイアスに関する実態調査の試み2021

    • Author(s)
      手塚和佳奈 佐藤和紀 大久保紀一朗 久保田善彦 堀田龍也 谷塚光典
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科学習における統合型STEM の教材開発2021

    • Author(s)
      菊地孝枝 久保田善彦 棚橋俊介
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における科学的主張を読み解く科学メディアリテラシーの検討:科学的主張の生産・伝達・消費を俯瞰するチェックリストの開発2021

    • Author(s)
      久保田善彦 舟生日出男 鈴木栄幸
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学生は汎用的能力の自己評価をどのように行うか2021

    • Author(s)
      近藤伸彦
    • Organizer
      第10回 大学情報・機関調査研究集会(MJIR 2021)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 組織的教育改善支援(FD)を目的とした学修支援システムを教員が受け入れ,活用し続けるプロセスの分析2021

    • Author(s)
      江本理恵 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会講演論文集 pp.163-164 (2021.10)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 現代社会における科学的主張を読み解く科学メディアリテラシーの育成手法のデザインと実践2021

    • Author(s)
      松峯笑子 舟生日出男 鈴木栄幸 久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の矛盾する情報に関する協調的推論を促すCSCL の認識的足場かけに関する予備的評価2021

    • Author(s)
      望月俊男,大浦弘樹,クラーク A. チン,エオウィン オドワイヤー,山口悦司
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] プレゼンテーション・トークの計画に聴衆との対話を組み込む足場としての漫才型スクリプトの提案と実践報告2021

    • Author(s)
      鈴木栄幸 舟生日出男 久保田善彦 加藤浩
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知過程に考慮し,並び替えを目指す高校情報科の アルゴリズムプログラミング教育の開発と実践2021

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] デザイン研究による高校情報Iのプログラミング教授方法の開発2021

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Moodleを対象とした教員向けダッシュボードにおけるxAPI利用の検討2021

    • Author(s)
      森本容介, 古川雅子
    • Organizer
      情報処理学会教育学習支援情報システム研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 総括的評価につながる学習評価の可視化と主体的な学習行動に関する考察2021

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Organizer
      教育システム情報学会2020年度特集論文研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Introducing Mutual-Help Rules Based on the Idea of "Bi-Directional Debt" Into a Project Learning Activity: Enhancing the Formation of Social Capital In Classrooms2020

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      The Interdisciplinarity of the Learning Sciences, 14th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教えないアルゴリズム プログラミング教育2020

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      第13回全国高等学校情報教育研究会全国大会(オンライン大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 情報Ⅰ用量産型教材の3年間の開発と実践- 情報デザイン,プログラミングを中心に-2020

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      神奈川県高等学校教科研究会情報部会 情報科実践事例報告会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] タンジブルな変数環境を活用した高校情報科のアルゴリズムプログラミング教育の実践2020

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      情報処理学会 第154回CE研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習評価の可視化と共有が学習プロセスに与える影響に関する考察2020

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Organizer
      教育システム情報学会第45回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ポストコロナの理科授業を考える2020

    • Author(s)
      久保田善彦 他
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模小学校の理科に関する社会関係的資本2020

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模小学校の理科指導に関する情報交換のネットワーク2020

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習環境のデザイン:人間の望ましい学びを引き出すために2020

    • Author(s)
      望月俊男
    • Organizer
      電子情報通信学会思考と言語研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Introducing mutual-help rules based on the idea of "bi-directional debt" into a project learning activity: Enhancing the formation of social capital in classrooms2020

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funoai, Yoshihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      ICLS 2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多目的進化計算により選定された重要変数に基づくアカデミック・サクセスの予測2020

    • Author(s)
      近藤伸彦,松田岳士,林祐司,渡辺雄貴,松河秀哉,立石慎治,椿本弥生,山下英明
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 矛盾する情報に対する推論:複数の論争的な文章の評価・判断を学ぶ教材とその評価2020

    • Author(s)
      望月 俊男,CHINN, Clark A.,ZIMMERMAN, Randi M., 山口 悦司(神戸大学)
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] How to save Scratchers from dropout2019

    • Author(s)
      Go Ota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      Scratch Conference Europe 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing social capital among learners in collaborative learning through introducing yet another exchange system based on the concept of “bi-directional debt"2019

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota, Hiroshi Kato
    • Organizer
      EdMedia + Innovate Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校理科におけるプログラミング教育とカリキュラム・マネジメント:つくば市の事例から2019

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教員の成長曲線2019

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理科を教える喜びとは何か?2019

    • Author(s)
      久保田善彦 上野絵美 大山光晴 柿沼宏充 漢那美沙 田中保樹 辻本昭彦 辻健 林田篤志 八嶋真理子 山口晃弘
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教学IRにおける予測モデル活用に関する実験的考察2019

    • Author(s)
      近藤伸彦,畠中利治,松田岳士
    • Organizer
      計測自動制御学会システム・情報部門学術講演会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情報Iの年間カリキュラムと教材の開発2019

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      第12回全国高等学校情報教育研究会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における小学校プログラミング教育の現状について2019

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      第7回日中教育工学フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 双方向債務概念に基づく相互援助規則の導入が大学生のプロジェクト型活動に与える影響2019

    • Author(s)
      鈴木栄幸, 舟生日出男, 久保田善彦, 加藤浩
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情報通信方式の科学的特徴を発見的に理解する情報科の授業の開発2019

    • Author(s)
      大石 智広, 望月 俊男
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] デザイン研究をどう実際に行い,教育改善に生かすのか?2019

    • Author(s)
      根本淳子, 望月俊男, Susan McKenney, 山口悦司, 遠藤育男, 益川弘如, 河野麻紗美, 岸磨貴子
    • Organizer
      日本教育工学会2019秋期全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Instruction on disagreement resolution in reasoning about multiple documents.2019

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Chinn, C. A., Zimmerman, R.M., & Yamaguchi, E
    • Organizer
      the 18th bi-annual conference of European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "他者の援助を通した学習を自己制御する 「自己足場かけスキル」の育成に関する研究"2019

    • Author(s)
      鈴木栄幸,舟生日出男,久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET19-1
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自動選定した教学IRデータに基づくアカデミック・サクセスの予測2019

    • Author(s)
      近藤伸彦, 松田岳士, 林祐司, 渡辺雄貴, 松河秀哉, 立石慎治, 椿本弥生, 山下英明
    • Organizer
      第27回教育学習支援情報システム(CLE)研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔教育における独習を支援するバーチャル自習室の開発と評価2018

    • Author(s)
      原田織子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小集団の対面議論の共調整を促す協調学習支援システムの提案2018

    • Author(s)
      望月俊男, 江木啓訓, 岡澤大志, 佐々木塁, 冨永拓巳, 吉野絢由沙, 久保田善彦, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会第35回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルストーリーテリングによる一単位時間の学習者の振り返り2018

    • Author(s)
      湯澤浩之,久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 概念地図を使った説明活動に関する研究2018

    • Author(s)
      永嶌政宏,久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 料理の最適化で働くプログラミング的思考2018

    • Author(s)
      久保田善彦,杉崎妙子,舟生日出男,中野博幸
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒が主体的にコンテンツを作成する学習プログラムの開発2018

    • Author(s)
      大崎貢,久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会第35回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「助けられて出来る」から「一人で出来る」への移行過程の分析 -日本語ラップの歌詞作成指導/個人練習場面から-2018

    • Author(s)
      鈴木栄幸,舟生日出男,久保田善彦,加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会 第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Bayesian Network about Students’ Learning Process using Bayesian Network with LMS Log Data2018

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo and Toshiharu Hatanaka
    • Organizer
      7th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ベイジアンネットワークによるLMSログからの修学状態推定2018

    • Author(s)
      近藤伸彦, 畠中利治
    • Organizer
      第62回システム制御情報学会研究発表講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] cmi5対応学習管理システムの設計と開発2018

    • Author(s)
      森本容介, 仲林清, 星野忠明, 前田宏
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校での「教えない」プログラミング教育の実践と評価2018

    • Author(s)
      太田剛, 加藤浩
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム(SSS2017)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Quantitative Analysis for Developmental Stages and Factors of Scratch Programming.2018

    • Author(s)
      Go Ota
    • Organizer
      Scratch Conference 2018 Tokyo
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 系統的学習を考慮した小学校プログラミング教育用教材の試作2018

    • Author(s)
      太田剛
    • Organizer
      日本STEM教育学会 第1回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Effects of Perspective-Taking through Tangible Puppetry in Microteaching Role-Play2018

    • Author(s)
      Toshio Mochizuki
    • Organizer
      The East Asian Graduate Student Symposium on the Learning Sciences
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング的思考を働かせるとは?2018

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 身体化認知による太陽の日周運動の理解と誤概念の解消2018

    • Author(s)
      金井司 久保田善彦 川崎恭輔 葛岡英明 鈴木栄幸 加藤浩
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習内容と既有知識の結びつきを促進させる協同学習の実践2018

    • Author(s)
      金井司 大平准之 熊田憲朗 久保田善彦
    • Organizer
      臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 三角ロジックを使った根拠をもった主張に関する研究2018

    • Author(s)
      小林祐輝 久保田善彦
    • Organizer
      臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] グループ活動における教師の思考と意思決定2018

    • Author(s)
      渡邉裕弓 久保田善彦
    • Organizer
      臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Moodleのcmi5対応プラグインの設計2018

    • Author(s)
      森本容介 仲林清 星野忠明 前田宏
    • Organizer
      電子情報通信学会2018年総合大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教科におけるプログラミング分類基準とScratchの機能拡張の提案2018

    • Author(s)
      太田剛 加藤浩 森本容介
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Supporting construction of social capital in classroom by introducing an alternative reciprocal system based on the concept of "bi-directional debt"2017

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploiting Bodily Movement to Regulate Collaborative Learning by Designing a Tablet-Based CSCL System2017

    • Author(s)
      Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Yoshihiko Kubota
    • Organizer
      HCII2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a Tangible Learning System that Supports Role-Play Simulation and Reflection by Playing Puppet Shows2017

    • Author(s)
      Hiroshi Sasaki, Toshio Mochizuki, Takehiro Wakimoto, Ryoya Hirayama, Sadahide Yoshida, Kouki Miyawaki, Hitoki Mabuchi, Karin Nakaya, Hiroto Suzuki, Natsumi Yuuki, Ayaka Matsushima, Ryutaro Kawakami, Yoshihiko Kubota, Hideyuki Suzuki, Hideo Funaoi, Hiroshi Kato
    • Organizer
      HCII2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Early Detection of At-Risk Students Using Machine Learning Based on LMS Log Data2017

    • Author(s)
      Nobuhiko Kondo, Midori Okubo, and Toshiharu Hatanaka
    • Organizer
      6th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] “からだ”で学ぶ理科授業-身体化認知と身体化デザインから-2017

    • Author(s)
      久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教学IRにおけるLMSログデータ活用の試み2017

    • Author(s)
      近藤伸彦 畠中利治
    • Organizer
      教育システム情報学会第42回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 季節による太陽の日周運動の変化の認識に関する研究2017

    • Author(s)
      金井司 久保田善彦
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 身体化認知による太陽の年周運動の理解に関する研究2017

    • Author(s)
      金井司 川崎恭輔 田代祐己 久保田善彦 葛岡英明 鈴木栄幸 加藤 浩
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習内容と既有知識の結びつきを促進させる授業実践2017

    • Author(s)
      金井司 大平准之 熊田憲朗 久保田善彦
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング能力獲得の発達段階に関する定量的分析2017

    • Author(s)
      太田剛 森本容介 加藤浩
    • Organizer
      日本情報教育学会 第10回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング能力の発達段階と要因に関する定量的分析2017

    • Author(s)
      太田剛 森本容介 加藤浩
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム(SSS2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Scratchプログラミングにおける子供と専門家の差異に関する考察2017

    • Author(s)
      太田剛 森本容介 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タンジブル人形劇を通したマイクロティーチングにおける3次元視点転換による振り返りの効果2017

    • Author(s)
      望月俊男 脇本健弘 佐々木博史 舟生日出男 平山涼也 山口 裕大 結城菜摘 久保田善彦 鈴木栄幸 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] テンプレートでわかる算数・理科のクラウド活用2021

    • Author(s)
      久保田善彦 編著
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491046006
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] GIGAスクールで実現する新しい学び2021

    • Author(s)
      赤堀 侃司、堀田 龍也、久保田 善彦、つくば市教育局総合教育研究所、つくば市立みどりの学園義務教育学校
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487813575
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] これならできる小学校教科でのプログラミング教育2018

    • Author(s)
      赤堀 侃司、久保田 善彦、つくば市教育局総合教育研究所
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      4487811848
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学習科学ハンドブック第二版第1巻2018

    • Author(s)
      森敏昭,大島純,秋田喜代美,白水始(監訳)望月俊男,益川弘如(編訳)
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830259
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学習科学ハンドブック第二版第1巻2018

    • Author(s)
      森敏昭 大島純 秋田喜代美 白水始(監訳) 望月俊男 益川弘如(編訳)
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学習科学ハンドブック第二版第3巻2017

    • Author(s)
      秋田喜代美 大島純 森敏昭 白水始(監訳) 望月俊男 益川弘如(編訳)
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Collaborative Learning & the Learning Sciences

    • URL

      https://sites.google.com/view/jsetsig06

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] コード忍者の里 for Scratch

    • URL

      http://tk2-249-34225.vs.sakura.ne.jp/ncv4s/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] Ninja Code Village (コード忍者の里)

    • URL

      https://scratch.mit.edu/studios/1988910/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] コード忍者の里

    • URL

      http://tk2-249-34225.vs.sakura.ne.jp/ncv4s/jutusall/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] プログラミング学習のための教材 (プログラミング学習を初心者用の教材)

    • URL

      http://beyondbb.jp/CDmama/materials.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] コード忍者の里 for Scratch (29年度開発したシステムの公開用サイト)

    • URL

      http://tk2-251-35035.vs.sakura.ne.jp/ncv4s/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本教育工学会SIG-06 & 08合同国際オンラインワークショップ「ポスト真実の世界における児童生徒・学生の思考力向上:認識的認知の成長」2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi