• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An interdisciplinary study between the philosophy of science and cognitive psychology for consumer literacy education improving the ability of critical thinking

Research Project

Project/Area Number 17K18673
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Ishikawa Masato  明治大学, 情報コミュニケーション学部, 専任教授 (20298045)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 菊池 聡  信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (30262679)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords科学教育 / 科学リテラシー / 疑似科学 / 消費者教育教材 / 批判的思考 / 二重過程理論 / 科学性評定 / 科学コミュニケーション / 消費者教育 / 境界設定問題
Outline of Final Research Achievements

In this study, we aim to make teaching materials for consumers that educate the science rating criterion derived from the philosophy of science and that improve their critical thinking ability specified by cognitive psychology researches. The suite of teaching materials is free to access with achievement tests in the web site (Gijika.com). The web site has the following incentive functions that consumers can earn hallmark stars based on achievement levels which can be displayed when submitting an opinion to a bulletin board. The effect of teaching materials was rigorously tested by randomized control trials on crowd-sourcing participants.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ネット上の言論やクチコミが多大な影響力をもちつつある現代の情報社会で、一般市民の批判的思考の養成は、ポピュリズムに陥ることのない民主主義を維持していくのに欠かせない課題となっている。この消費者リテラシー教育への応用を狙った学際的研究は、フェイクニュースを見分ける科学的見方を習得することにもつながり、市民生活を守る原動力となる可能性がある。
研究成果の教材はWebサイトで公開されており、消費者が利用することによって広告表示等を批判的に捉える技能の向上が期待できる。また、利用履歴のデータからさらなる学術研究が実施できる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 教材利用者が有する先入観が科学教育に与える影響2019

    • Author(s)
      山本輝太郎・石川幹人
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 43 Pages: 373-384

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 疑似科学的言説に対する消費者リテラシー向上を目的としたオンライン教材の開発2019

    • Author(s)
      山本輝太郎・石川幹人
    • Journal Title

      消費者教育

      Volume: 39 Pages: 43-53

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学の考え方を学ぶ授業書の開発2018

    • Author(s)
      山本輝太郎・石川幹人
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 5-8

    • NAID

      130007535094

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの心から不思議現象が見えてくる~素朴概念という思い込みを考える2017

    • Author(s)
      菊池聡
    • Journal Title

      理科の探検

      Volume: 28 Pages: 38-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 疑似科学を信じる心理~クリティカルシンキングを育てるために2019

    • Author(s)
      菊池聡
    • Organizer
      理数系学会教育問題連絡会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 介入実験ツールとしてのクラウドソーシングの有効性~ランダム化比較対照試験による情報リテラシー教材の効果検証を事例として2019

    • Author(s)
      山本輝太郎・石川幹人
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第16回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 消費者の科学リテラシー向上を目指した教材開発とその実践2018

    • Author(s)
      石川幹人・山本輝太郎
    • Organizer
      日本消費者教育学会第38回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 疑似科学を科学的に考える

    • URL

      https://gijika.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 疑似科学とされるものの科学性評定サイト

    • URL

      http://sciencecomlabo.jp/

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi