• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation of the Actual Situation of "Educating for GNH" and Development of Its Application Model in Bhutan

Research Project

Project/Area Number 17K18674
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionOchanomizu University (2021-2022)
Waseda University (2017-2020)

Principal Investigator

HIRAYAMA Takehiro  お茶の水女子大学, グローバル協力センター, 講師 (80710649)

Project Period (FY) 2017-06-30 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords教育学 / 学校教育 / 教育内容 / GNH教育 / ブータン
Outline of Final Research Achievements

This study aims to elucidate the current situation of "Educating for GNH (Gross National Happiness)" in school education, and to develop PBL (Project, Problem, Placed, Property, Proactivity Based Learning), which is positioned as an applied model of "Educating for GNH" in this study, in Bhutan. Through this study, the historical background from the birth of the GNH concept and the actual situation of “Educating for GNH” were clarified. In addition, training for teachers and workshops for students in three higher secondary schools in Chukha were held as the first step toward developing PBL activity in schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

歴史的経緯や先行研究の検討を十分に行ったGNH研究、GNH教育研究が決して多いとは言えない中で、本研究の成果は今後の研究の基盤のひとつとなることが予想される。また、本研究はJICA草の根技術協力事業(地域活性化特別枠)「地域活性化に向けた教育魅力化プロジェクト―ブータン王国における地域課題解決学習(PBL)展開事業―」(提案自治体:島根県隠岐郡海士町)に繋がり、ブータンの学校教育の変革に向けた大きな流れを形成することができた。この点にも社会的意義が認められると考えられる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 近代化・情報化とGNH2022

    • Author(s)
      平山雄大
    • Journal Title

      『GNH(国民総幸福度)研究』

      Volume: 7 Pages: 79-87

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブータンを舞台にした体験的学習プログラムの開発・実施2021

    • Author(s)
      平山雄大
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 35 Pages: 113-134

    • NAID

      120006979888

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ブータンにおける「GNH教育(Educating for GNH)」導入の軌跡2020

    • Author(s)
      平山雄大
    • Journal Title

      GNH(国民総幸福度)研究

      Volume: 5 Pages: 5-24

    • NAID

      40022192621

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ブータンにおける就学前教育の量的拡大に関する一考察2022

    • Author(s)
      平山雄大
    • Organizer
      日本国際教育学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ブータンにおける地域課題解決学習(PBL)展開にむけた取り組み―PBL for GNHプロジェクト―2022

    • Author(s)
      平山雄大
    • Organizer
      日本GNH学会2022年度大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 近代化・情報化とGNH―『ブータン 山の教室』の3つの場面から考えるルナナの実状―2022

    • Author(s)
      平山雄大
    • Organizer
      日本GNH学会2021年度大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ブータンにおける就学前教育政策の変遷とその特徴2021

    • Author(s)
      平山雄大
    • Organizer
      日本国際教育学会第32回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ブータンを舞台にした体験的学習の可能性を考える―6種類のプログラムの総括を通して―2021

    • Author(s)
      平山雄大
    • Organizer
      日本GNH学会2020年度大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ブータンの学校現場で展開されている「GNH教育」の内容―研修マニュアルの分析を通して―2019

    • Author(s)
      平山雄大
    • Organizer
      日本GNH学会2019年度大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ブータンにおける「GNH教育(Educating for GNH)」導入の軌跡2018

    • Author(s)
      平山雄大
    • Organizer
      日本GNH学会2018年度大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『2022年度お茶の水女子大学「国際共生社会論実習」・「国際共生社会論フィールド実習」ブータン現地調査報告書』2023

    • Author(s)
      平山雄大(監修)
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      お茶の水女子大学グローバル協力センター
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi