Project/Area Number |
17K18689
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Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education and related fields
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Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
CHICHIBU Toshiya 国立教育政策研究所, 研究企画開発部教育研究情報推進室, 総括研究官 (10258329)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
久野 弘幸 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (30325302)
サルカルアラニ モハメドレザ 名古屋大学, アジア共創教育研究機構(教育), 教授 (30535696)
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Project Period (FY) |
2017-06-30 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 授業研究 / 組織文化 / ソーシャルキャピタル / 教育方法 / 組織開発 / プロフェッショナル・キャピタル / 校内研修 / 授業分析 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on the difference of professional culture of Japan and Kazakhstan. Kazakhstan started lesson study on 2013, with coaching by Chichibu. In Kazakhstan, teachers in a lesson study group focus on self-professional development rather than organizational problem-solving. They try to show the outcome of lesson study with statistical data. In contrast in Japan, teachers focus on organizational problem-solving in lesson study. If teachers can’t share mission or goal of the school, the lesson study may fail to get an effective result. With this study, the feature and problem of lesson study in Japanese and Kazakhstan became clear.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
カザフスタンにおける授業研究と日本の授業研究文化を比較することにより、日本の授業研究の特質と課題を明らかにすることができた。 日本の授業研究は諸外国に広まりつつあるものの、国内における授業研究の多様性を包括する枠組みが不在のため、授業研究を取り入れようとする諸外国の教育行政関係者や学校管理職において混乱が生じている。カザフスタンは英国と日本の授業研究手法を参考に独自の手法を開発しているが、それが日本の授業研究を説明する視点を与えてくれた。日本においても授業研究の手法の選択では多くの学校が葛藤しているところであり、学校が授業研究に関する意志決定をするための枠組みを提示することが可能となっている。
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