What impact does the educational governance have on civic education and political participation?
Project/Area Number |
17KK0043
|
Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Murakami Yusuke 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (00423434)
|
Project Period (FY) |
2018 – 2021
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥15,600,000 (Direct Cost: ¥12,000,000、Indirect Cost: ¥3,600,000)
|
Keywords | 市民性教育 / 政治制度 / 教育制度 / 学校の自律性 / 国際比較 / 党派政治 / 民主主義 / 国際比較調査 / 比較政治学 / 比較教育学 / 政治参加 / 市民参加 / 教育政策 / 政治教育 / 教育行政制度 / 教育と政治 / 比較教育制度 |
Outline of Final Research Achievements |
This study is theoretically concerned with how educational governance may affect schooling, particularly citizenship education, and future democracy and political participation. We have also empirically analyzed survey data of an international comparative study. This study revealed that political factors and school factors, such as partisanship, degree of democracy, and school autonomy, influence classroom climate, crucial in citizenship education.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
政治制度や党派政治が教育制度・政策にどのような影響をもたらすのかについては、社会的投資の観点から、ヨーロッパを中心に中等教育や教育予算への影響を指摘する理論的・実証的な分析が蓄積されている。一方で、政治制度や党派政治が学校教育を通じて将来の政治や民主主義にいかなる影響をもたらしうるのかという観点からの分析は少ない。本研究は教育政策の国際比較に欠落している視点を埋め、統治システムが教育を通じて将来の政治や民主主義に及ぼす影響に関する知見を提示した点で学術的・社会的意義を有する。
|
Report
(5 results)
Research Products
(6 results)