• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Anti-Bullying and Peace Education Program

Research Project

Project/Area Number 17KT0091
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section特設分野
Research Field Conflict Studies
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KURIHARA SHINJI  広島大学, 教育学研究科, 教授 (80363000)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 眞治  比治山大学, 現代文化学部, 教授 (60112158)
Project Period (FY) 2017-07-18 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords絶対的貧困 / 暴力 / 平和構築 / 愛着 / レジリエンス / キャリア / 問題焦点型対処 / 情動焦点型対処 / 多様性の受容 / ダイバーシティ / キャリア教育 / 貧困 / 問題焦点型対処方略 / 情動焦点型対処方略 / 社会的正義 / A-BPEP / 修復的正義 / ミディエーション / いじめ / 対立
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop an educational program to build peace. Initially, I was planning a study on methods and mechanisms for simply suppressing bullying and violence, but through overseas inspections, I came to think that peace education is to build a positive relationship and such a way of life even under difficult circumstances such as absolute poverty. From this point of view, the research developed two programs, "Attachment and Resilience Developmental Program" and "Experience-based Career Education Program". These programs were applied for poor children in Phillipine, and high effects were confirmed for the targeted students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,いじめや暴力の根底にある攻撃性の問題に対して「愛着とレジリエンスの形成」プログラムと,平和志向の生き方を目指すキャリア教育プログラムの二つのプログラムを開発した。これらのプログラムは,英語とタガログ語に翻訳中であり,無償でフィリピンに提供する予定である。また,研究で得られたエッセンスは,いじめや暴力行為の問題に悩む日本の学校にも活用できるものであり,今後,日本版プログラムとして活用していく。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ハワイにおける全人教育-平和教育と特別支援に焦点を当ててー2019

    • Author(s)
      栗原慎二・山崎茜・エリクソンユキコ・品川真穂
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 25 Pages: 17-24

    • NAID

      120006621705

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] MLAにおける教育相談コーディネーターの役割2019

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本学校教育相談学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 平和な社会の創り手をどう育てるか-グローバル時代における多文化共生の視点から2019

    • Author(s)
      石井眞治
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 逆境を乗り越える力を育てる-フィリピンのストリートチルドレンの保護施設での実践2019

    • Author(s)
      栗原慎二
    • Organizer
      日本学校教育相談学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi