Project/Area Number |
18200016
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
情報図書館学・人文社会情報学
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
NEMOTO Akira The University of Tokyo, 大学院・教育学研究科, 教授 (90172759)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
上田 修一 慶應義塾大学, 文学部, 教授 (50134218)
三輪 眞木子 メディア教育開発センター, 学習リソース系, 教授 (90333541)
吉田 右子 筑波大学, 図書館情報メディア研究科, 准教授 (30292569)
小田 光宏 青山学院大学, 文学部, 教授 (00185604)
北 克一 大阪市立大学, 人文社会系研究科, 教授 (00275231)
永田 治樹 筑波大学, 図書館情報メディア研究科, 教授 (40124200)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
UEDA Shuichi 慶應義塾大学, 文学部, 教授 (50134218)
ODA Mitsuhiro 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (00185604)
KITA Katsuicgi 大阪市立大学, 大学院・創造都市研究, 教授 (00275231)
TAKEUCHI Hhiroya 千葉大学, 文学部, 教授 (10290149)
HIRAKUE Yuji 筑波大学, 大学院・図書館情報メディア研究科, 教授 (20302432)
NAGATA Haruki 筑波大学, 名誉教授 (40124200)
MIWA Makiko 放送大学, ICT活用・遠隔教育センター, 教授 (90333541)
YOSHISDA Yuko 筑波大学, 大学院・図書館情報メディア研究科, 准教授 (30292569)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2009
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2009)
|
Budget Amount *help |
¥21,060,000 (Direct Cost: ¥16,200,000、Indirect Cost: ¥4,860,000)
Fiscal Year 2009: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2008: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2007: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2006: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
|
Keywords | 図書館情報学教育 / 検定試験 / 遠隔教育 / 国際的単位互換 / コンピテンシー / 司書養成 / 情報専門職 / 図書館情報学検定試験 / 図書館情報専門職 / アジア太平洋図書館・情報教育会議(A-LIEP2009) / 専門職市場構造 |
Research Abstract |
We have developed library and information science achievement test to improve Japanese LIS profession. We are trying to introduce it to the LIS education courses at universities most of which have short-term curricula to provide librarian license called "shisho" with students. We think this is a challenge to change them as a strong assessment tool of educational performances. In addition we made clear the location of Japanese LIS education in the world settings and developed remote educational system of LIS education.
|