Research and development of models of the teaching assistants for basic science classes in the universities
Project/Area Number |
18300259
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
NISHIMORI Toshiyuki Hokkaido University, 高等教育機能開発総合センター, 教授 (50004487)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
HOSOKAWA Toshiyuki 北海道大学, 高等教育機能開発総合センター, 教授 (00157025)
YAMAGISHI Midori 北海道大学, 高等教育機能開発総合センター, 教授 (20211625)
ONODERA Akira 海道大学, 大学院・理学研究院, 教授 (40142682)
ONODERA Akira 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (30142764)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2006: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,600,000)
|
Keywords | TA研修 / PFF / 大学院教育 / ティーチング・アシスタント / 理系基礎科目 |
Research Abstract |
大学のティーチング・アシスタントの教育研修(TA研修)について, 北米の大学における先行例の調査・分析と, 北海道大学における艶研修の実践, TAとTAを使用する教員の双方に対して全学教育(教養教育)科目の場合と専門科目の場合のアンケート調査, および少数の理系科目のTAに対する実験的な受講生による評価を行った。これらの成果を考慮に入れて, 日本の大学の実情にあったTA研修システムのモデルを検討した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(2 results)