• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Integrated Study on E-Learning that enables Participatory and Collaborative Workshop

Research Project

Project/Area Number 18300293
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KOGO Chiharu  Waseda University, 人間科学学術院, 准教授 (00186610)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUTSUI Yoichi  京都精華大, 人文学部, 教授 (20197734)
SUZUKI Katsuaki  熊本大学, 社会文化科学研究科, 教授 (90206467)
NAKAMURA Mitsutomo  熊本学園大, 社会福祉学部, 准教授 (40352398)
TSUJI Yoshihito  小樽商科大, 教育開発センター, 助教 (80400076)
Project Period (FY) 2006 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥9,960,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2009: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2008: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Keywordseラーニング / ワークショップ / 参加 / 体験 / 協同学習 / 参加体験型学習 / アンカー体験 / インストラクショナルデザイン
Research Abstract

This study aims to enable e-learning to integrate participatory and collaborative workshop. Blended online courses including e-learning and face-to-face workshop were designed and performed, then students evaluated those courses. The high appraisal to the blended courses indicates that face-to-face courses can be replaced by blended e-learning courses with students' high satisfaction.

Report

(6 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2009 2008 2006 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (14 results) Remarks (10 results)

  • [Journal Article] eラーニング授業におけるレビューシートの利用が授業評価に及ぼす効果2009

    • Author(s)
      伊豆原久美子・向後千春
    • Journal Title

      本教育工学会論文誌 Vol.33

      Pages: 53-56

    • NAID

      10029779187

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生涯学習のニーズに対応するeラーニング大学2009

    • Author(s)
      向後千春
    • Journal Title

      メディア教育研究 Vol.6(1)

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] eラーニング授業におけるレピューシートの利用が授業評価に及ぼす効果2009

    • Author(s)
      伊豆原久美子・向後千春
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 33(Suppl.)

      Pages: 53-56

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生涯学習のニーズに対応するeラーニング大学2009

    • Author(s)
      向後千春
    • Journal Title

      メディア教育研究 6(1)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] eラーニング指向性とグループワーク指向性との関連2009

    • Author(s)
      冨永敦子・高崎亜希子・向後千春
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-08-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] BBSを利用したグループワークの実践と改善点2009

    • Author(s)
      向後千春・伊豆原久美子
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2009-08-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] eラーニング指向性とグループワーク指向性との関連2009

    • Author(s)
      冨永敦子・高崎亜希子・向後千春
    • Organizer
      教育システム情報学会第34回全国大会
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] BBSを利用したグループワークの実践と改善点2009

    • Author(s)
      向後千春・伊豆原久美子
    • Organizer
      教育システム情報学会第34回全国大会講演
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] ICTを活用した教育システムをどのように評価するか2008

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] eラーニングと教室授業のブレンド型授業の実践と評価2008

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2008-09-03
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業方法としてのワークショップとe-learningの意義2008

    • Author(s)
      筒井洋一・向後千春・青木将幸・中村恵子
    • Organizer
      大学教育学会第30回大会
    • Place of Presentation
      目白大学
    • Year and Date
      2008-06-07
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] (2008.6)授業方法としてのワークショップとe-learningの意義2008

    • Author(s)
      筒井洋一・向後千春・青木将幸・中村恵子
    • Organizer
      大学教育学会第30 回大会発表要旨集録
    • Place of Presentation
      目白大学
    • Year and Date
      2008-06-07
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] ICTを活用した教育システムをどのように評価するか2008

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会講演
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] eラーニングと教室授業のブレンド型授業の実践と評価2008

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      教育システム情報学会第33回全国大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] (2008.10)ICTを活用した教育システムをどのように評価するか2008

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] (2008.9)eラーニングと教室授業のブレンド型授業の実践と評価2008

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      教育システム情報学会第33 回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 実質的な成果をもたらすeラーニングの条件2006

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会第22回全国大会講演
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] (2006.11)実質的な成果をもたらすe ラーニングの条件2006

    • Author(s)
      向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会第22 回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Remarks] 向後千春(2008.12)閉じられた大学授業から持続可能な学習コミュニティへ『日本教育工学会研究報告集』JSET08-5 Pp.203-206

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 向後千春・伊豆原久美子(2008.7)eラーニング授業における学生レビューシートの利用とその効果『日本教育工学会研究報告集』JSET08-3 Pp.81-88

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 向後千春(2007.12)eラーニング授業でコミュニケーションカード「e大福帳」を使う『日本教育工学会研究報告集』JSET07-5 Pp.297-300

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] 向後千春・伊豆原久美子・冨永敦子(2007.3)授業アンケートから「授業レビュー」の方法へ『日本教育工学会研究報告集』JSET07-1 Pp.171-176

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://kogolab.jp/

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Remarks] (1) 向後千春(2008.12)閉じられた大学授業から持続可能な学習コミュニティへ『日本教育工学会研究報告集』JSET08-5Pp.203-206

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Remarks] (2) 向後千春・伊豆原久美子(2008.7)eラーニング授業における学生レビューシートの利用とその効果『日本教育工学会研究報告集』JSET08-3Pp.81-88

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Remarks] (3) 向後千春(2007.12)eラーニング授業でコミュニケーションカード「e大福帳」を使う『日本教育工学会研究報告集』JSET07-5Pp.297-300

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Remarks] (4)向後千春・伊豆原久美子・冨永敦子(2007.3)授業アンケートから「授業レビュー」の方法へ『日本教育工学会研究報告集』JSET07-1Pp.171-176

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://kogolab.jp/

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi