• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Incorporation of Time-scale Modification of Teaching Materials with or without Subtitles into Learning and Instructional System for Foreign Language Education

Research Project

Project/Area Number 18320087
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

NAKANISHI Tatsuya  Yamagata University, 地域教育文化学部, 教授 (10217771)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKAYAMA Kazuo  山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (10180431)
ISHIZAKI Takashi  山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (20323181)
TOMITA Kaoru  山形大学, 人文学部, 教授 (00227620)
山口 常夫  山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (80146745)
Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥14,090,000 (Direct Cost: ¥12,500,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Fiscal Year 2008: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2006: ¥7,200,000 (Direct Cost: ¥7,200,000)
Keywords英語 / 教育工学 / 外国語教育 / 英語教育
Research Abstract

映像教材に挿入される字幕は, それがクローズド形式(字幕の表示・非表示の切り替えができる)であるDVDの普及にとももない, 英語教育においても活用されている。
本研究では, 学習者要因としてストループ効果に着目し実験を行った。実験では, 字幕提示の有無にかかわらず, ストループ干渉効果がみられない学習者ほど, 聴解テストの点数が高くなることが観察された。このことは, 学習者のレベルとは別に, 学習者の特性を考慮して字幕提示をする必要性を示唆している。
一方, 長期間経過後の字幕提示における効果では, 字幕ありvs.字幕なしの実験で, 提示直後には字幕ありのグループにおける聴解の度合いが高かったが, 3箇月後には, 逆に, 字幕なしのグループの聴解の度合いが高くなった例が観察された。字幕提示と長期記憶保持との関係を学習・教育上考慮する必要性が示唆された。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2008 2007

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Effects of a superimposed caption on learners' listening skills2008

    • Author(s)
      冨田かおる
    • Journal Title

      第47回(2008年度)JACET全国大会要綱

      Pages: 42-43

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of a superimposed caption on learners' listening skills2008

    • Author(s)
      冨田かおる
    • Organizer
      『第47回(2008年度)JACET全国大会要綱』pp. 42-43
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-09-11
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者のストループ効果が日本語字幕付き英語音声映像教材の聴解に及ぼす影響について2008

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Organizer
      第34回全国英語教育学会東京研究大会発表予稿集
    • Year and Date
      2008-08-10
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 学習者のストループ効果が日本語字幕付き英語音声映像教材の聴解に及ぼす影響について2008

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Organizer
      『第34回全国英語教育学会東京研究大会発表予稿集』pp. 438-439
    • Place of Presentation
      昭和女子大学
    • Year and Date
      2008-08-10
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Does Presenting Captions Result in Better Listening Comprehension?2007

    • Author(s)
      冨田かおる
    • Organizer
      第46回(2007年度)JACET全国大会要綱
    • Year and Date
      2007-09-06
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 映像教材における日本語字幕と学習者のストループ効果との関係について2007

    • Author(s)
      石崎貴士, 中西達也
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会大分研究大会発表予稿集I
    • Year and Date
      2007-08-04
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 映像教材における日本語字幕と学習者のストループ効果との関係について2007

    • Author(s)
      石崎 貴士
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-04
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi