• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of individualized education plans from the viewpoint of ICF.

Research Project

Project/Area Number 18330203
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

KATAGIRI Kazuo  Kanazawa University, 学校教育系, 教授 (00004119)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YOSHIKAWA Kazuyoshi  金沢大学, 学校教育系, 教授 (90345645)
武居 渡  金沢大学, 教育学部, 准教授 (70322112)
小林 宏明  金沢大学, 教育学部, 准教授 (50334024)
河合 隆平  金沢大学, 教育学部, 准教授 (40422654)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAKEI Wataru  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (70322112)
KOBAYASHI Hiroaki  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (50334024)
KAWAI Ryuhei  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (40422654)
Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥9,510,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2006: ¥3,400,000 (Direct Cost: ¥3,400,000)
Keywords特別ニーズ教育 / 個別の教育支援計画 / ICF / 実践モデル / 自己実現 / ICF-CY / 実践モデルの構築 / ICF(国際生活機能分類) / ニーズ分析と支援の目標設定 / ニーズ生成支援 / 知的障害事例 / アスペルガー障害児例 / 学習障害事例 / 超重症事例 / 本人のニーズ分析 / 目標の具体性 / チームアプローチ / 自己決定過程 / 問題解決過程
Research Abstract

障害のある子どもの教育に,ICF(国際生活機能分類)の理念と方法を適用することにより,(1)子どもの主体性を尊重し自己実現に向かうための生活の在り様と,(2)そこでの本人の主観的育ちの捕捉,(3)支援者の関与の在り様を具体的に吟味するうえでの有効性が示された。しかし,その前提として,本人のニーズを教育指導の目標に反映させ、教育実践を本人と共有していく過程で踏まえるべき要件を明確に規定することが必要であり,今後の課題となった。

Report

(5 results)
  • 2008 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report

Research Products

(26 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (7 results) Book (1 results) Remarks (10 results)

  • [Journal Article] 自立活動と教育実践の課題:「自立」像とicfの検討を中心に2010

    • Author(s)
      河合隆平
    • Journal Title

      障害者問題研究 38巻1号(掲載確定)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育における意義と活用-ICFはいかに障害児教育の課題を継承し2009

    • Author(s)
      吉川一義, 河合隆平
    • Journal Title

      克服するのか-, 総合リハビリテーション 37巻3号

      Pages: 215-219

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Early Development of Understanding Words and Equivalence Cognition of Matching Pictures in Children With Severe Motor and Intellectual Disabilities2009

    • Author(s)
      Koike, T., Katagiri, K., et al.
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 46(6)

      Pages: 417-433

    • NAID

      110007329096

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育における意義と活用-ICFはいかに障害児教育の課題を継承し、克服するのか-2009

    • Author(s)
      吉川一義, 河合隆平
    • Journal Title

      総合リハビリテーション 37巻3号

      Pages: 215-219

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Early development of understanding words and equivalence cognition of matching pictures in children with severe motor and intellectual disabilities2009

    • Author(s)
      Koike, T., Katagiri, K., et.al.
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 46(6)

      Pages: 417-433

    • NAID

      110007329096

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育における意義と活用-ICFはいかに障害児教育の課題を継承し、克服するのか-2009

    • Author(s)
      吉川一義
    • Journal Title

      総合リハビリテーション 37 (3)

      Pages: 215-219

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Early Development of Understanding Words and Equivalence Cognition of Matching Pictures in Chilren With Severe Motor and Intellectual Disabilities.2009

    • Author(s)
      Katagiri, K. (Koike, T. )
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education 46(6)

      Pages: 417-433

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自己実現を図る生活デザインと教育支援2007

    • Author(s)
      吉川 一義
    • Journal Title

      学校心理士会ニューズレター 34

      Pages: 2-5

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 特別支援教育におけるICFの活用と課題2009

    • Author(s)
      吉川一義
    • Organizer
      宇都宮大学特別支援教育講座・とちぎICF-CY研究会共催公開研究会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-12-05
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] ニーズの育ちと独自な世界観の更新:ICF理念とモデルを実践過程で検証する2009

    • Author(s)
      杉江哲治, 吉川一義
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回学術大会学会準備委員会企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] ICFに基づく学齢期吃音指導支援プログラムの開発(2)2009

    • Author(s)
      小林宏明, 小林葉子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回学術大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] ICFに基づく学齢期吃音指導支援プログラムの開発2008

    • Author(s)
      小林宏明, 小林葉子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回学術大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンターBig Ship(鳥取県)
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 教育におけるICFの活用2008

    • Author(s)
      吉川一義
    • Organizer
      第31回総合リハビリテーション研究大会, シンポジウム「共通言語としてのICF」
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県)
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 共通言語としてのICF ; 教育におけるICFの活用2008

    • Author(s)
      吉川一義
    • Organizer
      第31回総合リハビリテーション研究大会
    • Place of Presentation
      広島市
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 共通言語としてのICF;教育におけるICFの活用2008

    • Author(s)
      吉川一義
    • Organizer
      第31回総合リハビリテーション研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      広島
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] ICFに基づいた評価プログラム学齢期吃音の指導・支援2009

    • Author(s)
      小林宏明
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 片桐和雄,吉川一義,河合隆平,小林宏明,武居渡, (他3名),実践事例集「特別支援教育とICF-ICFは障害児教育の課題を継承し、克服するのか-」,2009年3月,総頁数80頁

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 河合隆平,啓発講演,ICFと教育実践,新潟市立養護学校公開講座,2008年11月29日,新潟市立養護学校(新潟県)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 吉川一義,啓発講演,特別支援教育におけるICFの活用,岐阜県立大垣特別支援学校研究大会.2008年11月6日,岐阜県立大垣特別支援学校(岐阜県)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 吉川一義,講義,特別支援学校専門性向上研修講座,特別支援教育におけるICFの活用,2008年11月5日,北海道立特別支援教育センター(北海道)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 吉川一義,講演,小中学校における「個別の教育支援計画」の策定と活用,平成20年度知的障害特別支援学級経験者研修,2008年6月16日,石川県教育センター(石川県)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 吉川一義,講演,小中学校における「個別の教育支援計画』の策定と活用,平成20年度肢体不自由特別支援学級経験者研修,2008年6月4日,石川県教育センター(石川県)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 吉川一義,カスタムメイドの生活をデザインする-本人のニーズを育て,その実現を目指す教育実践の模索-,金沢大学人間社会学域学校教育学類附属特別支援学校研究大会シンポジウム基調提案,2008年2月8日,金沢大学人間社会学域学校教育学類附属特別支援学校(石川県)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 吉川一義,記念講演,ICFの理念を特別支援教育に活かす-内発性に基づく支援とカスタムメイドの生活デザイン,第49回石川県特別支援教育研究協議会,2007年11月15日,根上総合文化会館(石川県)

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 片桐和雄, 吉川一義, 河合隆平, 小林宏明, 武居渡, (他3名), 実践事例集「特別支援教育とICF-ICFは障害児教育の課題を継承し、克服するのか-」, 2009.3, 80 ページ

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Remarks] 吉川一義, 記念講演, ICFの理念を特別支援教育に活かす-内発性に基づく支援とカスタムメイドの生活デザイン, 第49回石川県特別支援教育研究協議会, 2007.11.15

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report

URL: 

Published: 2006-03-31   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi