A Study on the Teaching Materials and Methods for Upper Secondary School Science focusing on Science Literacy and Inquiry
Project/Area Number |
18500649
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Utsunomiya University |
Principal Investigator |
HITOMI Hisaki Utsunomiya University, 教育学, 准教授 (10218729)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
UEDA Takayoshi 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (40125810)
ITO Akihiko 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (70134252)
MATSUI Seiichiro 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (20134257)
YAMADA YOICHI 宇都宮大学, 教育学部, 教授 (50143186)
INOKUCHI Tomofumi 宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (20251077)
MINAMI Nobumasa 宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (80292572)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,090,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
|
Keywords | 科学教育 / 高校理科 / 教材開発 |
Research Abstract |
高等学校理科における探究活動のよりよい実践のあり方とその効果を探るために, 英国, 米国における科学的探究に関する研究や実践の動向を調査し, 探究活動のあり方について考察した。また, 高校理科において教材開発と探究活動の実践を行い, 科学的素養習得の観点からそれらを評価した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(22 results)