Development of Mathematical Learning Activities for 4th, 5th, and 6th Graders Based on Proportional Ideas and Reasoning
Project/Area Number |
18500657
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
NUNOKAWA Kazuhiko Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授 (60242468)
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥3,760,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
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Keywords | 算数教育 / 比例的推論 / 割合 / 学習活動系列 / 学習過程 / 乗法的構造 / 表象 / インフォーマルな知識 / 意識化 / 学習過程臨床 |
Research Abstract |
児童が自然に持っている比例的推論を適当な外的表象を利用して自覚化し、意図的に利用できるようにした上で、割合概念の学習をこのベースの上に導入することで、程度を表現するある種の量として割合を導入することが可能となった.またそうした導入の結果として、単元の後半でも量的な感覚に依拠して自分の思考を制御しながら学習を進めることができ、さらに次年度の関連した内容の学習においても、同様の学習の様相が見られた.
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Report
(4 results)
Research Products
(10 results)