• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Mathematical Learning Activities for 4th, 5th, and 6th Graders Based on Proportional Ideas and Reasoning

Research Project

Project/Area Number 18500657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

NUNOKAWA Kazuhiko  Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 教授 (60242468)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,760,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords算数教育 / 比例的推論 / 割合 / 学習活動系列 / 学習過程 / 乗法的構造 / 表象 / インフォーマルな知識 / 意識化 / 学習過程臨床
Research Abstract

児童が自然に持っている比例的推論を適当な外的表象を利用して自覚化し、意図的に利用できるようにした上で、割合概念の学習をこのベースの上に導入することで、程度を表現するある種の量として割合を導入することが可能となった.またそうした導入の結果として、単元の後半でも量的な感覚に依拠して自分の思考を制御しながら学習を進めることができ、さらに次年度の関連した内容の学習においても、同様の学習の様相が見られた.

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 比例的推論を利用した割合単元の構想と児童の学習過程2009

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 第24号

      Pages: 1-12

    • NAID

      120001909155

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 比例的推論を利用した割合単元の構想と児童の学習過程2009

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 24

      Pages: 1-12

    • NAID

      120001909155

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数の授業における小学校6年生の問題解決過程についての一考察初期の意味づけから離れる過程に着目して2008

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      数学教育学論究 第90号

      Pages: 19-39

    • NAID

      130008018046

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校3年生による比例的推論の課題の解決 : 下位単位の利用に焦点を当てて2007

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 第22号

      Pages: 1-10

    • NAID

      110006351133

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学校3年生による比例的推論の課題の解決 : 下位単位の利用に焦点を当てて2007

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究 22

      Pages: 1-10

    • NAID

      110006351133

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Using drawings and generating information in mathematical problem solving2006

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Journal Title

      Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 2(3)

      Pages: 33-54

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 比例的推論を利用した割合の導入の試み2008

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-11-02
    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] Operating on and understanding of problem situations in proving2008

    • Author(s)
      Nunokawa, K. & Fukuzawa, T
    • Organizer
      International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Universidad Autonoma de Nuevo Leon, Mexico
    • Year and Date
      2008-07-12
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Operating on and understanding of problem situations in proving2008

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Universidad Autonoma de Nuevo Leon
    • Year and Date
      2008-07-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Explanations in mathematical problem solving2006

    • Author(s)
      Nunokawa, K
    • Organizer
      The International Conference "Explanation and Proof in Mathematics : Philosophical and Educational Perspectives"
    • Place of Presentation
      Essen, Germany
    • Year and Date
      2006-11-03
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi