Physics education using IT in teacher training on science.
Project/Area Number |
18500673
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | University of Miyazaki |
Principal Investigator |
AKIYAMA Hiroomi University of Miyazaki, 教育文化学部, 准教授 (90202556)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥2,330,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
|
Keywords | 物理教育 / ICT / 教員養成 / IT |
Research Abstract |
高校での理科の履修状況, 実験経験の不足・実験技能の低下等に伴い, 従来から実施してきた物理実験に対応できない学生が多くなってきた。本研究では, 初歩的な実験からやや高度な実験までの素材・教材を作成し, 学生の実状に合った, 教員養成課程に必用な実験内容を開発するとともに, 実験素材・教材の製作や実験の過程をコンテンツ化することを通した物理教育プログラムの開発を行い, 学生の応用力を育成する方法について検討した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(6 results)