• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Is automatization possible in second language processing?-An investigation using optical topography-

Research Project

Project/Area Number 18500739
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

OISHI Harumi  Gifu Shotoku Gakuen University, 経済情報学部, 准教授 (50387479)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥2,590,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywordsカリキュラム / 教授法開発 / 英語教育 / 第二言語習得 / 脳認知科学 / 教授法・学習理論 / 教育工学
Research Abstract

第二言語習得において、1970年代、学習を重ねるにつれて意識的処理から無意識的・自動的処理に移行していくのかどうかということについて研究が始まり、以来移行不可能説と可能説に議論が分かれていた。本研究の目的は、これまで長く議論されてきたこれら二つの説の当否について、脳科学の最新のテクノロジーである光トポグラフィを用いて、直接的に決着をつけることであった。
実験結果からは、第二言語学習者の習熟度と脳血流量の関係は、逆Uカーブを示し、習熟度が極めて低い学習者は、脳内が無活性状態で、脳血流量の増加が低く、中級学習者が、脳血流量の増加がもっとも高く、上級学習者になるにつれ、ある地点を境に再度脳血流量の増加が低く自動活性状態になっていくことが観測された。
従って、学習を積み重ねにつれ、脳活性状態は、意識的から無意識的処理状態に変化していくことがしめされ、これまで長い間議論されていきた二つの説のうち、移行可能説を支持する結果となった。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (47 results)

All 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (21 results) Book (3 results) Remarks (7 results)

  • [Journal Article] 第一言語と第二言語処理時の脳活性状態の違い-日本語と英語のリスニングにおいて-2008

    • Author(s)
      大石晴美、木下徹
    • Journal Title

      ことばの科学 第21号

      Pages: 143-154

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語のリスニング時の左脳と右脳の優位性と相関性2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      JACET中部支 部紀要 第6号

      Pages: 17-30

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Narrow Readingが脳活性と理解度に及ぼす効果」-光トポグラフィデータ分析より-2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      JACET中部支部25周年記念論文集

      Pages: 125-135

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳内を最適に活性化する教授法とは2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      英語教育1月号

      Pages: 10-13

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 第一言語と第二言語処理時の脳活性状態の違い-日本語と英語のリスニングにおいて・2008

    • Author(s)
      大石晴美, 木下徹
    • Journal Title

      ことばの科学 第21号

      Pages: 143-154

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語のリスニング時の左脳と右脳の優位性と相関性2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要 第6号

      Pages: 125-135

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Narrow readingが脳活性度と理解度に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      JACET中部支部25周年記念論文集

      Pages: 50-51

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳内を最適に活性化する教授法とは2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      『英語教育』 大修館 1月号

      Pages: 10-13

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語力と脳の自動化のメカニズム-第二言語習得論の立場から-2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      科学研究費補助金 基盤研究B(2)報告書「脳科学による第1・第2言語情報処理機構の直接的解明」

      Pages: 67-82

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語習得のメカニズム-脳の発達過程と臨界期-2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Journal Title

      科学研究費補助金 基盤研究B(2)報告書「脳科学による第1・第2言語情報処理機構の直接的解明」

      Pages: 83-98

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Task Difficulties and Brain Activation Patters in Listening: As Revealed by Optical Topography2008

    • Author(s)
      Harumi Oishi and Toru Kinoshita
    • Journal Title

      科学研究費補助金 基盤研究B(2)報告書「脳科学による第1・第2言語情報処理機構の直接的解明」

      Pages: 99-112

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Selective Attention in Information Processing: A Review of Brain Science in SLA2007

    • Author(s)
      Harumi Oishi
    • Journal Title

      Review of Economics and Information Studies Vol. 8, No.1-2

      Pages: 183-196

    • NAID

      110006409522

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] Selective Attention in Information Processing: A Review of Brain Science in SLA2007

    • Author(s)
      Harumi Oishi
    • Journal Title

      Review of Economics and Information Studies Vol.8 No.1-2,

      Pages: 183-196

    • NAID

      110006409522

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Potential 'inequalities' in language tasks and human brain imaging techniques2006

    • Author(s)
      Kinoshita, T, Oishi, H
    • Journal Title

      Language Testing and Globalization Asia Pacific Perspectives 28巻

      Pages: 40-41

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] EFL Reading Proficiency and Learners' Gazing Points : A Non-invasive Approach to Cortical Blood Concentration Patterns2006

    • Author(s)
      Kinoshita, T., Oishi, H., Miyamoto, S., Imai, H., Yanagi, Y.
    • Journal Title

      4^<th> Asia TEFL International Conference Program Abstracts

      Pages: 378-378

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Comparison of the Processes and Strategies of Reading a Multimedia English Textbook2006

    • Author(s)
      Imai, H., Miyamoto, S., Kinoshita, T., Oishi, H., Yanagi, Y.
    • Journal Title

      4^<th> Asia TEFL International Conference Program Abstracts

      Pages: 255-255

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人は、英語を脳内のどこで処理をしているのか2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      第47回 大学英語教育学会 「脳科学と第二言語習得」シンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2008-09-13
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Cognitive resources and linguistic distances : nequalitiesamong“equal" L2 proficiency groups2008

    • Author(s)
      Toru Kinoshita &Harumi Oishi
    • Organizer
      AILA 2008
    • Place of Presentation
      University of Duisburg-Essen
    • Year and Date
      2008-08-29
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining Proficiency, stability, and automaticity in SLA using eye-movement and brain science approaches2008

    • Author(s)
      Toru Kinoshita &Harumi Oishi
    • Organizer
      World CALL 2008
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2008-08-08
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] L2 Test taker's cognitive load as a potential rebuttal resource.2008

    • Author(s)
      Toru Kinoshita & Harumi Oishi
    • Organizer
      LTRC 2008
    • Place of Presentation
      Zhejian University
    • Year and Date
      2008-06-27
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 効率的な英語教授法の模索-光トポグラフィによる脳科学からのこころみ-2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      大学英語教育学会中部支部講演会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2008-03-08
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 視線と対象:ロボットへの学習者の視線行動の特徴を中心に2008

    • Author(s)
      木下徹・宮本節子・大石晴美・今井裕之・後藤明史
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining Proficiency, stability, and automaticity in SLA using eye-movement and brain science approaches2008

    • Author(s)
      Toru Kinoshita, Setsuko Miyamoto, Hiroyuki Imai, Harumi Oishi.
    • Organizer
      World CALL 2008 Abstracts.
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 日本人は、英語を脳内のどこで処理をしているのか2008

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      大学英語教育学会 第47回全国大会要綱
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 英語リスニング課題遂行時における認知的負荷に関する母語の影響2007

    • Author(s)
      木下徹・大石晴美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2007-12-22
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチメディア教材利用時の学習履歴データの妥当性の検証:視線行動を中心として脳内を最適活性状態に導く英語教授法の提案:NIRSによる観測より2007

    • Author(s)
      宮本節子・木下徹・今井浩之・大石晴美
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチメディア教材利用時の視線移動距離、移動速度、瞳孔系と脳血流量変化:L2学習者ストラテジーとの関連から2007

    • Author(s)
      木下徹・大石晴美・宮本節子・今井裕之
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 脳内を最適活性状態に導く英語教授法の提案:NIRSによる観測より2007

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      大学英語教育学会46回全国大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2007-09-20
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチメディア教材における読解プロセスの解明:視線行動・脳血流量・リコールの関係2007

    • Author(s)
      木下徹・今井浩之・大石晴美・柳善和
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第47回全国研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Year and Date
      2007-08-09
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Test-taking strategies and cognitive resources: A brain science approach to language assessment2007

    • Author(s)
      Toru Kinoshita and Harumi Oishi
    • Organizer
      英国応用言語学会
    • Place of Presentation
      ブリストル大学(英国
    • Year and Date
      2007-06-19
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 脳科学からみた効率的な英語学習とは2007

    • Author(s)
      大石晴美
    • Organizer
      大学英語教育学会関西支部春季大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2007-06-02
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Test-taking strategies and cognitive resources: A brain science approach to language assessment2007

    • Author(s)
      Toru Kinoshita & Harumi Oishi
    • Organizer
      Language Testing Assessment in Applied Linguistics: identifying reciprocity in applied linguistic research
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] マルチメディア教材利用時の視線移動距離、移動速度、瞳孔径と脳血流量変化:L2学習者ストラテジーとの関連から2007

    • Author(s)
      木下徹、大石晴美、宮本節子、今井裕之、柳善和
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集,JSET07-4
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 英語リスニング課題遂行時における認知的負荷に関する母語の影響2007

    • Author(s)
      木下徹、大石晴美
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集JSET07-5
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] マルチメディア教材における読解プロセスの解明:視線行動・脳血流量・リコールの関係2007

    • Author(s)
      宮本節子、木下徹、今井裕之、大石晴美、柳善和
    • Organizer
      外国語教育メディア学会第47回全国研究大会発表論文集
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] EFL Reading Proficiency and Learner's Gazing point : A Non-Invasive Approach to Cortical Blood Concentration Patterns2006

    • Author(s)
      Setsuko Miyamoto, Toru Kinoshita, Hiroyuki Imai, Harumi Oishi
    • Organizer
      4th Asia TEFL International Conference Program Abstracts
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] A Comparison of the Processes and Strategies of Reading a Multimedia English Textbook2006

    • Author(s)
      Hiroyuki Imai, Setsuko Miyamoto, Toru Kinoshita, Harumi Oishi
    • Organizer
      4th Asia TEFL International Conference Program Abstracts
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] これからの小学校英語教育2008

    • Author(s)
      高橋美由紀、大石晴美他
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      アプリコット
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] これからの小学校英語教育の構想2008

    • Author(s)
      高橋美由紀, 大石晴美, 他
    • Publisher
      アプリコット
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Book] 脳科学からの第二言語習得論-英語学習と教授法開発-2006

    • Author(s)
      大石晴美
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 大石晴美、「効率的な英語教授法の模索-光トポグラフィによる脳科学からのこころみ-」、JACET中部講演会、招待講演、2008

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] Harumi Oishi & Toru Kinoshita, Task Difficulties and Brain Activation Patters in Listening:As Revealed by Optical Topography. 科学研究費補助金(基盤研究B)報告書『脳科学による第1・第2言語情報処理機構の直接的解明』、査読無、pp.41-47, 2007

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 大石晴美、「英語力と脳の自動化のメカニズム-第二言語習得論の立場から-」、科学研究費補助金(基盤研究B)報告書『脳科学による第1・第2言語情報処理機構の直接的解明』、査読無、pp. 67-82, 2007.

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 大石晴美、「言語習得のメカニズム-脳の発達過程と臨界期-」、科学研究費補助金(基盤研究B)研究成果報告書『脳科学による第1・ 第2言語情報処理機構の直接的解明』、査読無、pp. 83-98. 2007

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 大石晴美、J「効率的な英語教授法の模索-光トポグラフィによる脳科学からのこころみ-」、ACET 関東11月例研究会講演会、招待講演

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 大石晴美、「脳科学からみた効率的な英語学習とは」、大学英語教育学会 2007年関西支部春季大会「外国語を科学する」、シンポジウム、招待講演

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 大石晴美「脳科学からの第二言語習得:英語学習者の脳をみる」、招待講演、日本第二言語習得学会秋の研修会講演会、キャンパスプラザ京都

    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi