• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A digital dictionary of Japanese grammar for learners

Research Project

Project/Area Number 18520400
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

KIKUCHI Yasuto  The University of Tokyo, 国際本部日本語教育センター, 教授 (40153069)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MASUDA Mariko  東京大学, 国際本部日本語教育センター, 准教授 (30334254)
MAEHARA Kaoru  東京大学, 国際本部日本語教育センター, 講師 (10345267)
OZEKI Hiromi  東京大学, 留学生センター, 特任講師 (50401584)
Project Period (FY) 2006 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥4,090,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords日本語教育 / 文法 / デジタル文法辞典 / 文法項目のコア / 動的イメージの視覚情報
Research Abstract

This research developed various tools of learning which facilitate Japanese language learners' understanding of Japanese grammar by using the dynamic image of e-learning. These studying tools include1)tools for learning Japanese verb conjugations ; 2)tools for learning principal case particles ; 3)tools for learning basic constructions ; and 4)tools for learning Japanese characters and pronunciation. These developments are being utilized in Japanese language learning at our university and the results are being prepared for publication.

Report

(6 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (26 results) (of which Peer Reviewed: 12 results) Presentation (16 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本語を教えることで見えてくる日本語の文法-「XはYがZ」文と「YがZ」句-2010

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      日本語文法 10巻2号

      Pages: 22-38

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語の文構成原理と,「が」の文構成上の機能」2010

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      上野善道監修『日本語研究の12章』 (依頼原稿)

      Pages: 117-133

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 「てから」小考2010

    • Author(s)
      前原かおる
    • Journal Title

      東京大学留学生センター教育研究論集 16号

      Pages: 1-13

    • NAID

      40017145283

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「てから」小考2010

    • Author(s)
      前原かおる
    • Journal Title

      東京大学留学生センター教育研究論集

      Volume: 16 Pages: 1-13

    • NAID

      40017145283

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語の文構成原理と,「が」の文構成上の機能2010

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      『日本語研究の12章』(上野善道監修,単行本)

      Pages: 117-133

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語を教えることで見えてくる日本語の文法-「XはYがZ」文と「YがZ」句-2010

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      日本語文法

      Volume: 10-2 Pages: 22-38

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初級文法教育の現状と課題-「です・ます完全文」をテンプレートとする教育からの転換を-2009

    • Author(s)
      菊地康人・増田真理子
    • Journal Title

      日本語学 28巻10号(依頼原稿)

      Pages: 64-74

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 「ておく」の分析2009

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      東京大学留学生センター教育研究論集 15号

      Pages: 1-20

    • NAID

      40016600548

    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初級文法教育の現状と課題-「です・ます完全文」をテンプレートとする教育からの転換を-2009

    • Author(s)
      菊地康人・増田真理子
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 28 Pages: 64-74

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ておく」の分析2009

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      東京大学留学生センター教育研究論集 15

      Pages: 1-20

    • NAID

      40016600548

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 敬語の現在-敬語史の流れの中で、社会の変化の中で-2008

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      文学 隔月刊9巻6号(依頼原稿)

      Pages: 8-23

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 敬語の現在2008

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      文学 9巻6号

      Pages: 8-23

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習者は形式と意味機能をいかに結びつけていくか-初級学習者の条件表現の習得プロセスに関する事例研究-2008

    • Author(s)
      大関浩美
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究 11号

      Pages: 122-140

    • NAID

      40016444793

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 受身は「難しくて役に立たない」か-現場から考える「初級文法教育,こうしたら」-2007

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      AJALT 30号(依頼原稿)

      Pages: 18-22

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 受身は「難しくて役に立たない」か-現場から考える「初級文法教育,こうしたら」-2007

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      AJALT 30

      Pages: 18-22

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 受身は「難しくて役に立たない」か-現場から考える「初級文法教育、こうしたら」-2007

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      AJALT 30

      Pages: 18-22

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初級段階から始める「複雑な文構造」に対応する読解力の養成-連体催飾節を題材に-2007

    • Author(s)
      増田真理子・大関浩美・前原かおる
    • Journal Title

      2007年度日本語教育学会春季大会予稿集

      Pages: 279-280

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者に談話文法の意識化を促す作文教育あ試み-論旨のナビゲータとしての文法-2007

    • Author(s)
      増田真理子
    • Journal Title

      2007年度日本語教育学会春季大会予稿集

      Pages: 290-292

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 受難の「んです」を救えるか」2006

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      言語 35巻15号(依頼原稿)

      Pages: 6-7

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 主題のハと,いわゆる主題性の無助詞2006

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      日本語文法の新地平2文論編(益岡・野田・森山編) (依頼原稿)

      Pages: 1-26

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 受難の「んです」を救えるか2006

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      言語 35-15

      Pages: 6-7

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主題のハと,いわゆる主題性の無助詞2006

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      日本語文法の新地平2文論編(益岡・野田・森山)

      Pages: 1-26

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主題のハと、いわゆる主題性の無助詞2006

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      日本語文法の新地平2 文論編(益岡, 野田, 森山編)

      Pages: 1-26

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 受難の「んです」を救えるか2006

    • Author(s)
      菊地康人
    • Journal Title

      言語 35巻12号

      Pages: 6-7

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 談話における「添加」の接続詞-「しかも」を中心に-2006

    • Author(s)
      増田真理子
    • Journal Title

      談話分析コロキアム(山形大学、2006年12月23日)

      Pages: 1-10

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語における「少なさ」の表現をめぐって -「数量表現+だけ」を中心に-2006

    • Author(s)
      前原かおる, 小西円
    • Journal Title

      2006年度日本語教育学会春季大会予稿集

      Pages: 139-144

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者と構築する「Web世界地図」2010

    • Author(s)
      増田真理子・前原かおる・菊地康人
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-10-10
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語を教えることで見えてくる日本語の文法-「XはYがZ」文と「YがZ」句-2009

    • Author(s)
      菊地康人
    • Organizer
      日本語文法学会第10回大会記念フォーラム(講演)
    • Place of Presentation
      学習院女子大学
    • Year and Date
      2009-10-24
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語を教えることで見えてくる日本語の文法-「XはYがZ」文と「YがZ」句-2009

    • Author(s)
      菊地康人
    • Organizer
      日本語文法学会
    • Place of Presentation
      学習院女子大学(招待講演)
    • Year and Date
      2009-10-24
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 観察をともなう会話教育の実践と<学習者><教授者><教室>2009

    • Author(s)
      増田真理子
    • Organizer
      日本語教育学会(パネル「「会話教育」の方法と展開-相互行為としての「話す力」の養成をめざして-」)
    • Place of Presentation
      明海大学
    • Year and Date
      2009-05-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 観察をともなう会話教育の実践と〈学習者〉〈教授者〉〈教室〉2009

    • Author(s)
      増田真理子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      明海大学
    • Year and Date
      2009-05-23
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 表記の学習支援を目的としたweb教材「日本語かっくん」の開発2009

    • Author(s)
      李相穆・増田真理子・前原かおる・菊地康人
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      神奈川大学
    • Year and Date
      2009-03-21
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 表証の学習支援を目的としたWeb教材「日本語かっくん」の開発2009

    • Author(s)
      李相穆・増田真理子・前原かおる・菊地康人
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      神奈川大学
    • Year and Date
      2009-03-21
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 渡目前eラーニングをともなう目本語短期ナマーコース-IARU-GSPける初級レベルのコースデザイン-2008

    • Author(s)
      増田真理子・前原力おる・菊地康人・李相穆
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Year and Date
      2008-09-20
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 「てある」文から格助詞「が」を考える2008

    • Author(s)
      菊地康人
    • Organizer
      関東日本語談話会
    • Place of Presentation
      学習院女子大学
    • Year and Date
      2008-07-26
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 動詞活用の理解・習熟をサポートするWeb学習教材-学習者が主体的にルールを獲得するために-2008

    • Author(s)
      菊地康人・増田真理子・前原かおる・李相穆
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2008-05-25
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 動詞活用の理解・習熟をサポ-トするWeb学習教材-学習者が主体的にルールを獲得するために-2008

    • Author(s)
      菊地棄人・増田真理子・前原力おる・李相穆
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2008-05-25
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] PCとモバイルを併用した,かな学習環境の開発-学習者の認知過程に配慮して-2007

    • Author(s)
      前原かおる・増田真理子・李相穆・菊地康人
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      龍谷大学
    • Year and Date
      2007-10-07
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語の意味的・構造的理解を強化するための聴解型オンライン学習教材の開発2007

    • Author(s)
      前原かおる・増田真理子・李相穆・菊地康人
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級段階から始める「複雑な文構造」に対応する読解力の養成-連体修飾節を題材に-2007

    • Author(s)
      増田真理子・大関浩美・前原かおる
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2007-05-27
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 談話における「添加」接続詞-「しかも」を中心に-2006

    • Author(s)
      増田真理子
    • Organizer
      談話分析コロキアム
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2006-12-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語における「少なさ」の表現をめぐって-「数量表現+だけ」を中心に-2006

    • Author(s)
      前原かおる・小西円
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Year and Date
      2006-05-21
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Remarks] ホームページ等

    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi