Social interaction and learning in teaching Japanese as a second language
Project/Area Number |
18520417
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
|
Research Institution | Meisei University (2007-2008) The National Institute for Japanese Language (2006) |
Principal Investigator |
SUGIMOTO Akiko Meisei University, 人文学部・心理教育学科, 准教授 (30311145)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,970,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
|
Keywords | 学習理論 / 日本語教授場面 / 社会的相互作用 / 発話交換構造 / 学習者の認知特性 / 言語学習 / コミュニケーション過程 / 会話分析 / 発話機能 / 教師と学習者 / 認知過程 / 心理学的実験法 / 知識の再構築 / 学習のメカニズム / 日本語教育場面 |
Research Abstract |
本研究では、日本語教授場面における教師と学習者、学習者同士の社会的相互作用の言語的特徴と言語学習の関係性について、教育実践研究や会話分析の手法等を用いて実証的に解明するとともに、日本語学習に困難を示す外国人児童の認知特性を詳細に検討し、その結果に基づいて新たに考案した学習支援法の効果を検証した。
|
Report
(4 results)
Research Products
(17 results)