• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study Exploring Instructions and Materials for Teaching English to Elementary School Students in Japan in Preparation for English Education at Junior and Senior High Schools

Research Project

Project/Area Number 18520454
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSeikei University

Principal Investigator

ONO Naomi  Seikei University, 文学部, 教授 (10259111)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKANO Emiko  昭和女子大学, 人間文化学部, 准教授 (90338541)
OI Kyoko  千葉大学, 教育学部, 教授 (70176816)
ROBSON Gordon  昭和女子大学, 短期大学部, 教授 (90195917)
高梨 庸雄  京都ノートルダム女子大学, 人間文化学部, 教授 (10113812)
Research Collaborator TAKANASHI Tsuneo  弘前大学, 名誉教授
Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥4,090,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2007: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords英語教育 / 小学校英語 / Whole Language理論 / 指導内容 / 指導方法 / アンケート調査 / 教授法・学習理論 / 第二言語習得 / 早期英語教育 / Whole Language Approach / Reading
Research Abstract

本研究では、Whole Language 理論の基本原則に沿って研究者が作成した教材と指導案を基に小学校5 年生の生徒に2 年間にわたって行った実験授業、その小学生が中学生になったときに小学校で学んだ英語について行った追跡調査、さらに、首都圏内の1240 人の英語を学校で学んでいる小学生へのアンケート調査の分析を行った。結果としてWhole Language 理論に基づいた指導法の方が、小学生の多様な語彙使用と統語上の発展を導くことができるという示唆を得た。また、アンケート調査からも、小学校での英語教育は、小学生の英語学習に対する動機を高め、得意意識を持たせることができ、有意義であるという結果を得た。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2008 2007

All Journal Article (5 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 評価結果を取り入れた小学校英語教育カリキュラム構築と中学校英語教育との連携(最終報告>2008

    • Author(s)
      湯川 笑子、高梨 庸雄、小山 哲春
    • Journal Title

      平成17・19年度科学研究費補助金基盤研究B 課題番号:17320090

      Pages: 1-234

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] Reading-Aloud Versus Task-Based Reading Instruction2008

    • Author(s)
      Robson, Grodon, Hideko Midorikawa, Naomi Ono, Emiko Takano and Tsuneo Takanashi
    • Journal Title

      昭和女子大学紀要(学苑) 810号

      Pages: 13-29

    • NAID

      110007054801

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校英語の指導目標-先生が期待することとこれまでの成果2008

    • Author(s)
      小山 哲春、湯川 笑子、高梨 庸雄
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要 38号

      Pages: 1-27

    • NAID

      40016082806

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 評価結果をとりいれた小学校英語教育カリキュラム構築と中学校英語教育との連携2007

    • Author(s)
      高梨庸男他2名
    • Journal Title

      平成17-19年度科学研究費補助金基盤研究(B)17320090

      Pages: 115-115

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 英語入門期のつまずきに対処するための指導法の開発-小中の連携の視点から2007

    • Author(s)
      大井恭子
    • Journal Title

      H17-18年度科学研究費報告書基盤研究(C)

      Pages: 130-130

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      The 15^<th> World Congress of Applied Linguistics
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Whole language based reading instruction for elementary school students2008

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, Kyoko Oi, Gordon Robson
    • Organizer
      the 15^<th> World Congress of Applied Linguistics[第15回国際応用言語学会]
    • Place of Presentation
      ドイツ・エッセン
    • Year and Date
      2008-08-30
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 早期英語教育:『ことば』の構造だけでなく学習者が『ことば』をどう捉えるかに注目した英語学習指導法へ向けて2007

    • Author(s)
      小野尚美、高野恵美子
    • Organizer
      第8 回日本認知言語学会全国大会[Workshop]
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 早期英語教育:「ことば」の構造だけでなく学習者が「ことば」をどう捉えるかに注目した英語学習指導法に向けて2007

    • Author(s)
      小野 尚美、高野 恵美子
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      成蹊大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Whole Language Approach to Teaching Reading to Elementary School Students2007

    • Author(s)
      Naomi Ono, Tsuneo Takanashi, Emiko Takano, kyoko Oi, and Gordon Robson
    • Organizer
      5^<th> Asia TEFL International Conference
    • Year and Date
      2007-06-09
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi