The study on factors of optional use of agreement morphemes by Japanese learners of English
Project/Area Number |
18520476
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Fukushima National College of Technology |
Principal Investigator |
BANNAI Masanori Fukushima National College of Technology, 一般教科(英語), 准教授 (60321387)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,670,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2006: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
|
Keywords | 第二言語習得理論 / 文法形態素 / 日本人英語学習者 / 第二言語習得 / 統語論 / 形態素 / 英語教育 |
Research Abstract |
日本人英語学習者(JLEs)の持つ文法知識について、主語と動詞の一致を示す形態素(即ち「3単現の-s」と規則動詞過去形の形態素「-ed」の使用に焦点をあてて調査した。JLEs の持つ文法システムは英語母語話者の持つ文法システムとは質的に異なることを示す実験データが得られた。 この結果は、第二言語においては特定の文法特性が習得困難であることを示唆する。
|
Report
(5 results)
Research Products
(12 results)