Analysis about a convincing explanation for patients and their families : How should do medical workers explain for patients and their families?
Project/Area Number |
18530499
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social psychology
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Research Institution | Kawasaki University of Medical Welfare |
Principal Investigator |
TAKAO Kenji Kawasaki University of Medical Welfare, 医療福祉学部, 助教 (00412263)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KANEMITSU Yoshihiro 川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 教授 (80110568)
MIZUKO Manabu 川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 講師 (50341160)
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥2,720,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
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Keywords | 説明と同意 / 医療従事者 / 患者 / 社会心理学 / 言語的コミュニケーション / 非言語的コミュニケーション / 原因帰属 / 信頼 / 健康心理学 / 臨床心理学 / 医療福祉 |
Research Abstract |
医療従事者(医師・看護師)と医療を受ける側の人々(患者・患者家族・患者予備軍を含む)に対して質問紙調査を実施した。分析の結果,看護師が患者とのコミュニケーションで重視している点,患者側と医療従事者との間において情報量に対する知覚が乖離していること,患者側は医師の行為の原因を推論し,それに基づいて医師としての資質を評価すること,医師は患者から信頼を得ることが快体験の中心となることが確認された。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)