• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Psychology Research on the Improvements of Subjects Learning from the Viewpoint of Realization Process

Research Project

Project/Area Number 18530509
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

SHINDO Toshihiko  University of Yamanashi, 教育人間科学部, 教授 (30211296)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MAGARA Keiichi  早稲田大学, 教育総合科学学術院, 教授 (40134340)
Project Period (FY) 2006 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥4,120,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2008: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywords教科学習 / 納得 / 誤概念 / 教授・学習過程 / 知識操作 / ルール学習 / 教授方略 / 象徴事例 / 法則学習 / 納得の過程 / 教授法略 / 社会認識 / 不十分な認識 / 誤ルール / 理数科認識
Research Abstract

本研究は教科教育において,詰め込み型の学習ではなく,納得の過程を経て学習者に学習内容が理解されるような教授要因を明らかにしようとした。その際,納得の過程が特に必要とされる誤概念の修正に着目し,その修正を目指した実験が行われた。その結果,反証事例として有効な事例の性質,学習者の既有知識への依拠,学習者の誤概念へのメタ認知的なモニタリングの喚起など,いくつかの教授要因の解明がなされた。

Report

(6 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 教科学習における納得の過程を保証する条件2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要(CD版) 11

      Pages: 224-232

    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 数字がないと公式が使えないのはなぜか-小学生の関係操作の成否とその原因-2009

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究 57

      Pages: 180-191

    • NAID

      110007339260

    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 象徴事例の違いが誤ルールの修正に及ぼす影響-気体の溶解度に関するルールをめぐって-2009

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 10(CD版)

      Pages: 183-194

    • NAID

      110007226185

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 象徴事例の違いが誤ルールの修正に及ぼす影響-気体の溶解度に関するルールをめぐって-2009

    • Author(s)
      進藤聡彦, 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 10

      Pages: 183-194

    • NAID

      110007226185

    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 9(CD版)

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学育人間科学部紀要 9

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Journal Article] 言葉のルールと体験としての象徴事例2008

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      社会科教育 584

      Pages: 25-27

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 9

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学生の誤った内角概念を利用した発展的な学習-納得の過程への着目と発展的学習の教材開発の視点から-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、中込裕理
    • Journal Title

      教授学習心理学研究 3

      Pages: 13-19

    • NAID

      110008729868

    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の誤った内角概念を利用した発展的な学習 -納得の過程への着目と発展的学習の教材開発の視点から-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究 3

      Pages: 13-19

    • NAID

      110008729868

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 例外への懸念がルール学習に及ぼす影響-ルールの適用をいかに促進するか-2006

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 151-161

    • NAID

      110004751045

    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 誤概念の修正に有効な反証事例の使用方略-融合法の効果-2006

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一、伏見陽児
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 162-173

    • NAID

      110004751046

    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 誤概念の修正に有効な反証事例の使用方略-融合法の効果-2006

    • Author(s)
      進藤 聡彦, 麻柄 啓一, 伏見 陽児
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 162-173

    • NAID

      110004751046

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学生の限定的な内角概念を納得に拡大する教授方略2006

    • Author(s)
      進藤 聡彦, 中込 裕理, 守屋 誠司
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第2回年会予稿集

      Pages: 30-31

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数字がないと公式が使えないのはなぜか-小学生の関係操作の成否とその原因-

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究 57(印刷中)

    • NAID

      110007339260

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 問題解決に及ぼすルール命題操作の効果2009

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第5回年会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report 2009 Final Research Report
  • [Presentation] 法則理解における3段階モデル-数値操作・関係操作・因果操作-2008

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Annual Research Report 2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 誤概念の修正に及ぼす代替的な説明原理の親授効果2007

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 誤概念のリバウンドを防ぐ教示の条件2007

    • Author(s)
      麻柄啓一、進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 誤概念のリバウンドを防ぐ教示の条件2007

    • Author(s)
      麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] ルール推理の根拠として位置づきやすい象徴事例の条件2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] ルール推理の根拠として位置づきやすい象徴事例の条件2007

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 誤概念への回帰を防ぐ教授法の検討-補強情報の教授効果に着目して-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第3回年会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 誤概念への回帰を防ぐ教授法の検討 -補強情報の教授効果に着目して-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の限定的な内角概念を納得的に拡大する教授方略2006

    • Author(s)
      進藤聡彦、中込裕理、守屋誠司
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第2回年会
    • Place of Presentation
      茨城キリスト教大学
    • Year and Date
      2006-06-25
    • Related Report
      2009 Final Research Report 2008 Self-evaluation Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi