• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A research for examining the effectiveness of cooperative learning activities in regular classes with some developmentally-disabled children

Research Project

Project/Area Number 18530528
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionSoka University

Principal Investigator

SONODA Masayo  Soka University, 教育学部, 教授 (00138596)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SEKITA Kazuhiko  創価大学, 教育学部, 教授 (70247279)
TAKANO Kumiko  創価大学, 教育学部, 准教授 (90409772)
YOSHIKAWA Seiji  創価大学, 教育学部, 教授 (30191555)
Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,720,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Keywords協同学習 / 発達障害児 / 発達時障害 / 実証研究
Research Abstract

発達障害児の在籍している通常学級に協同学習を導入し、それによって学級の人間関係がより良好なものとなるか、発達障害児の学級満足感は向上するか等を調べた。その結果、効果について数値的に検証できるところまで至らなかったものの、導入後のQ-U(学級風土調査)スコアに改善が見られた。また対象校の校長・教員等への面接調査から、協同学習導入の利点として、児童同士の関係性への肯定的効果等が指摘され、あわせて、協同学習を実施する際の難しい点として教員への負担が大きいこと、と同時にその点が協同学習実施上の工夫にもつながることなどが抽出された。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 支援につながりにくい保護者と学校を結ぶための方法を探る2008

    • Author(s)
      高野久美子・園田雅代
    • Journal Title

      創価大学教育学部論集 第59号

      Pages: 49-58

    • NAID

      110007145122

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協同教育から見たプロジェクト・ベース学習2007

    • Author(s)
      関田一彦
    • Journal Title

      創価大学教育学部論集 58号

      Pages: 75-84

    • NAID

      110007145113

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育相談所の取り組み2006

    • Author(s)
      高野 久美子
    • Journal Title

      精神療法 第32巻第4号

      Pages: 21-21

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] Two Ways to Introduce CL(Cooperative Learning)2009

    • Author(s)
      Kumiko Takano, Masayo Sonoda & Kazuhiko Sekita
    • Organizer
      国際協同教育学会(JASCE)第29回大会
    • Place of Presentation
      イタリア トリノ
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Interviews with Regular Class Teachers about Implementing CL2009

    • Author(s)
      Masayo Sonoda, Kumiko Takano & Kazuhiko Sekita
    • Organizer
      国際協同教育学会(JASCE)第30回大会
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Interviews with regular class teachers about implementing CL.2008

    • Author(s)
      園田雅代, 関田一彦, 高野久美子
    • Organizer
      国際協同教育学会(IASCE)第30回大会
    • Place of Presentation
      名城大学
    • Year and Date
      2008-05-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] Two Ways to Introduce "Cooperative Learning" for Inclusive Education In Japan2008

    • Author(s)
      高野久美子・園田雅代・関田一彦
    • Organizer
      The International Association on the Study of Cooperation in Education
    • Place of Presentation
      イタリア トリノ
    • Year and Date
      2008-01-22
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2021-10-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi