Effects of social skills training during upper class of elementary school on students'20-month adaptation in junior high school
Project/Area Number |
18530533
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
|
Research Institution | Niigata University |
Principal Investigator |
KAMIMURA Eiichi Niigata University, 人文社会・教育科学系, 准教授 (80233948)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,470,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
|
Keywords | 中1ギャップ / 社会的スキル / 学校不適応 / 不登校 / 学校ストレス / 中1ギャッ / 学校スキル |
Research Abstract |
中学校進学後に学校不適応が急増する現象(「中1ギャップ」)に対する予防策として、小学校高学年での社会的スキル教育の効果が、縦断的介入研究によって検討された。小学校高学年(6年)で行った社会的スキル教育による向上効果は、小学校在学中および中学校進学後8ヶ月から1年2ヶ月まで維持されることが確認された。しかし、同期間の、学校不適応についての指標において、効果は確認されなかった。
|
Report
(4 results)
Research Products
(7 results)