• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing assessment battery of developmental disorder based on two axis balancing model of time perception and facial expression recognition

Research Project

Project/Area Number 18530534
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

IMADA Rika  信州大, 教育学部, 准教授 (80306670)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原田 謙  信州大学, 医学部, 准教授 (90293513)
島田 英昭  信州大学, 教育学部, 准教授 (20467195)
小松 伸一  信州大学, 教育学部, 教授 (50178357)
Project Period (FY) 2006 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2009: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
Keywords時間知覚 / 表情認知 / 状況認知 / 発達障害 / 表情表出課題 / 表情認知課題 / 時間般化課題 / 時間二分課題
Research Abstract

本研究では, 発達障害児・者の問題とされる中心的な行動から推測される認知特徴を時間知覚と感情・状況認知の側面から詳細に測定する検査バッテリーを開発し, そこから導かれる支援アプローチの効果を検証することが目的である. したがって, 第1 段階では, 発達障害児・者の認知特徴を探る検査課題の開発を行う. 焦点をあてる認知特徴は, (1)時間知覚に関するものと, (2)感情・状況の認知に関するものの大きく分けて2点である. それぞれの焦点において, 数種類の課題の精選を行い, 発達障害児・者の認知特徴探索バッテリーを構成する. 次に, このバッテリーを使って発達障害児・者のアセスメントを行い, 支援プログラムを立てて実施する.その効果について学校での支援行動分析や事例検討, アンケート調査を行い実証的に検討する.

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2008 2007

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 2008感情の教示文脈が表情表出に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      今田里佳, 島田英昭, 石田有馬
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-10
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 感情の教示文脈が表情表出に及ぼす影響2008

    • Author(s)
      石田有馬, 今田里佳, 島田英昭
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 2007Developmental changes in temporal generalization : A comparison of AD/HD children and normal controls British Psychological Society Developmental2007

    • Author(s)
      Rika Imada, Shin-ichi Komatsu
    • Organizer
      Section Annual
    • Place of Presentation
      University of Plymouth
    • Year and Date
      2007-08-30
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] Developmental changes in temporal generalization2007

    • Author(s)
      Rika Imada, Shin-ichi Komatsu
    • Organizer
      British Psychological Society Developmental Section Annual Conference 2007
    • Place of Presentation
      Plymouth, U. K.
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi