• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of a Training Program for Specialist Educational Supervisors to Ensure Improved Lesson Management

Research Project

Project/Area Number 18530602
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

KINOSHITA Yuriko  Osaka Kyoiku University, 教育学部, 教授 (10169914)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,480,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
Keywords授業改善 / スーパービジョン / 教育スーパービジョンキールモデル / 教育スーパーバイザー養成 / 養成モジュール / 教育スーパービジョン / スーパーバイザー養成 / 教育スーパービジョンワーク / ワークエレメント / スーパーバイザー / ワークシート / キールモデル
Research Abstract

授業改善を支援する専門的な教育スーパーバイザーの養成は、ある教育スーパービジョンモデルを前提として、その教育スーパービジョンを遂行できる資質と能力を養成することを意味する。本研究では、ドイツで開発された教育スーパービジョンキールモデルの全体性・体系性・優秀性を示し、この教育スーパービジョンを遂行する専門的な教育スーパーバイザーの養成モデルを検討し、日本における専門的な教育スーパーバイザー養成のプログラム開発に貢献した。

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教育スーパービジョンの教員養成コンセプト-教育スーパービジョンキールモデルにおける養成モジュール-2009

    • Author(s)
      木下百合子
    • Journal Title

      教科教育学論集 第8号

      Pages: 51-60

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 教育活動から生じる教師の葛藤や問題の解決支援-教育スーパービジョンワークエレメント「葛藤解決」と「問題解決」-2009

    • Author(s)
      木下百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学社会科教育学研究 第7号

      Pages: 1-10

    • NAID

      40016607673

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育活動から生じる教師の葛藤や問題の解決支援一教育スーパービジョンワークエレメント「葛藤解決」と「問題解決」-2009

    • Author(s)
      木下 百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学 社会科教育学研究 7号

      Pages: 1-10

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育スーパービジョンの養成コンセプト-教育スーパービジョンキールモデルにおける養成モジュール-2009

    • Author(s)
      木下 百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学教科教育学論集 8号

      Pages: 51-60

    • NAID

      120004724916

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育スーパービジョンワーク-実践的活動を規定する教師の経験の意識化-2008

    • Author(s)
      木下百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学社会科教育学研究 第6号

      Pages: 31-40

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育スーパービジョンワーク-実践活動を規定する教師の経験の意識化-2008

    • Author(s)
      木下 百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学社会科教育学研究 第6号

      Pages: 31-40

    • NAID

      40016096465

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の教育的自己コンセプトを意識化するためのワーク2007

    • Author(s)
      木下百合子
    • Journal Title

      教科教育学論集 第6号

      Pages: 63-70

    • NAID

      120004724915

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 教師の教育的自己コンセプトを意識化するためのワーク2007

    • Author(s)
      木下 百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学教科教育学研究会 教科教育学論集 6号

      Pages: 63-70

    • NAID

      120004724915

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 全体的システム的な授業観察の方法とそのトレーニング2006

    • Author(s)
      木下百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学社会科教育学研究 第5号

      Pages: 1-10

    • NAID

      120004724921

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 全体的-システム的な授業観察の方法とそのトレーニング2006

    • Author(s)
      木下 百合子
    • Journal Title

      大阪教育大学社会科教育学研究 5号

      Pages: 1-10

    • NAID

      120004724921

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] The transformed experience which the interaction between a teaching person and learning person creates in classroom spaces2008

    • Author(s)
      木下百合子・中野真志・手取義宏
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity Research(ISCAR)
    • Place of Presentation
      University of California,San Diego
    • Year and Date
      2008-09-12
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] The transformed experience which the interactionbetween a teaching person and learning person createsin classroom spaces2008

    • Author(s)
      木下百合子, 中野真志, 手取義宏
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
    • Place of Presentation
      San Diego, California
    • Year and Date
      2008-09-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育スーパービジョンワーク-実践活動を規定する教師の経験の意識化-2007

    • Author(s)
      木下百合子
    • Organizer
      日本教師教育学会第17回研究大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 教育スーパービジョンのプログラム開発-授業改革支援のためのワークシートの分析-2006

    • Author(s)
      木下百合子
    • Organizer
      日本教師教育学会第16回研究大会
    • Place of Presentation
      山梨大学
    • Year and Date
      2006-09-24
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Remarks] 大阪教育大学リポジトリ

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/

    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi