Developing a program to enhance four- and five-year-old children's literacy learning in the internationalized society
Project/Area Number |
18530636
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | Konan Women's University |
Principal Investigator |
SHIRAKAWA Yoko Konan Women's University, 人間科学部, 教授 (80108852)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥4,060,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2008: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2006: ¥2,500,000 (Direct Cost: ¥2,500,000)
|
Keywords | リテラシー環境 / リテラシー学習 / 4-5歳児 / 国際化社会 / 幼小一貫カリキュラム / 4,5歳児 / 幼・小の連続性 / 文字・数字カード |
Research Abstract |
幼稚園の4,5歳児が好きな遊びを選んだ活動のなかで、リテラシーに関心をもち、自発的に解読したり、書いたりしていることがわかった。この幼児自らの学びを教師は教具などをふくむリテラシー環境を整えて意図的に指導する必要がある。その際、話す・聴く・書く・読む、の四活動を同時並行的に導入すべきである。また幼児自身の「話したい」「書きたい」という「言葉への意識」と欲求が重要であることが明らかになった。
|
Report
(4 results)
Research Products
(9 results)